امواج تلفن همراه مضر است یا بی خطر؟

بحث تلفن همراه و امواج مضر آن طی سال های گذشته همواره مطرح بوده و در این میان اخبار و شایعات متعددی درباره ضرر های این امواج و یا بی خطر بودن آن ها در سایت ها و نشریات مختلف منتشر شده است. برای بررسی این موضوع باید در نظر داشت که امواج موبایل شامل دو بخش امواج تلفن همراه در هنگام استفاده از آن و امواج منتشر شده از سوی دکل های مخابراتی است. امروزه تقریبا در تمامی مناطق شهری می توان دکل های مخابراتی که پوشش لازم برای برقراری ارتباطات همراه را فراهم می کنند، مشاهده کرده و همچنین تقریبا بیشتر افراد دارای تلفن همراه بوده و از آن در طول روز استفاده می کنند. یکی از مهمترین موارد مطرح شده در این رابطه، احتمال سرطان زا بودن تشعشعات تلفن های همراه است.

در حقیقت سه عامل اصلی سبب ایجاد نگرانی های مردمی در رابطه با موضوع می شوند که عبارتند از:

1 –  تلفن های همراه،  انرژی های رادیویی خود (امواج رادیویی) را به صورت یک نوع تابش غیر یونیزه تبدیل می کنند که بافت های نزدیک به آنتن می توانند این انرژی را جذب کنند.

2 –  تعداد کاربران تلفن همراه در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته و بر اساس اعلام انجمن ارتباطات سلولی و اینترنت، در دسامبر 2014 بیش از 327.5 میلیون مشترک تلفن همراه  تنها در ایالات متحده آمریکا وجود داشت. این رقم نسبت به سال 2000 که 110 میلیون نفر بود، افزایشی سه برابری را نشان می دهد.  در سطح جهانی، تعداد مصرف کنندگان تلفن همراه  توسط اتحادیه بین المللی ارتباطات  حدود 5 میلیارد نفر تخمین زده می شود.

3 –  در طول زمان، تعداد تماس های تلفنی در هر روز، طول هر تماس و میزان زمان استفاده افراد از تلفن های همراه افزایش یافته است. با این حال، پیشرفت در فن آوری تلفن همراه منجر به ارائه  دستگاه هایی شده است که قدرت خروجی پایین تر از مدل های قبلی دارند.

انرژی ناشی از فرکانس های رادیوئی چیست و تاثیر آن بر بدن انسان چگونه است؟

انرژی فرکانس رادیویی یکی از اشکال تابش الکترومغناطیسی است. تابش الکترومغناطیسی می تواند به دو نوع تقسیم شود: تابش یونیزه (مانند اشعه ایکس، رادون و اشعه کیهانی) و تابش غیر یونیزه (مانند فرکانس های رادیویی ، فرکانس های بسیار پایین یا فرکانس هایی با قدرت بالا.

تابش الکترومغناطیسی با توجه به طول موج و فرکانس آن تعریف می شود که شامل تعداد چرخه های موجی است که یک نقطه مرجع در هر ثانیه می فرستد. فرکانس های الکترومغناطیسی در واحد  هرتز تعریف می شود.

در کل باید توجه داشت که بدن انسان انرژی هایی را که از دستگاه های تابش الکترومغناطیس رادیویی منتشر می شود، جذب می کند. دوز انرژی جذب شده با استفاده از یک معیار به نام نرخ جذب خاص  (SAR)، که در وات بر کیلوگرم وزن بدن بیان می شود، تخمین زده می شود. قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزاسیون، از جمله اشعه ایکس، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. با این حال، اگر چه بسیاری از مطالعات اثرات بالقوه بهداشتی اشعه های غیر یونیزه منتشر شده از رادار، مایکروویو، تلفن های همراه و دیگر منابع بررسی کرده اند، در حال حاضر شواهد مستمری وجود ندارد که تابش غیر یونیزه کننده  را خطرناک دانسته و اعلام کند که این امواج خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

در این میان تنها تأثیر بیولوژیکی انرژی رادیواکتیو به طور پیوسته شناخته شده است و انرژی امواج تلفن همراه تنها توانائی ایجاد گرمایش دارند. برای نمونه این تاثیر مشابه توانایی اجاق های مایکروویو برای گرم کردن غذا است. به باور کارشناسان، قرار گرفتن در معرض فرکانس های رادیویی از طریق استفاده از تلفن همراه باعث گرم شدن موضعی بخش هایی از بدن که در تماس با تلفن همراه است، می شود. با این حال، این افزایش دما قابل توجه نبوده و به استثنای این مورد، اثرات دیگری بر بدن انسان بر اثر قرار گرفتن در معرض انرژی رادیویی تلفن های همراه وجود ندارد هرچند برخی از پژوهشگران  اعتقاد دارند كه انرژی رادیویی  ممكن است بر متابولیسم گلوكز تأثیر بگذارد.

اقدامات احتیاطی برای اجتناب از خطرات احتمالی امواج موبایل:

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که بهتر است کاربران تلفن همراه، این موارد را هنگام استفاده از گوشی های خود رعایت کنند:

1 –  استفاده از تلفن های همراه برای انجام مکالمات کوتاه و یا برای زمانی که یک تلفن ثابت در دسترس نیست .

2 – استفاده از هندز فری باعث کاهش میزان مواجهه با امواج موبایل در سر می شود، زیرا آنتن که منبع انرژی است، در هنگام استفاده از هندزفری، برابر سر قرار نمی گیرد. هنگامی که گوشی های تلفن همراه با کمک هندزفری استفاده می شوند، مخاطرات احتمالی  به طور چشمگیری کاهش می یابد.

امواج برج های مخابراتی چگونه بر انسان تاثیر دارند؟

برای استفاده از خدمات تلفن همراه، شرکت های مخابراتی اقدام به راه اندازی دکل هایی برای پوشش خدمات خود می کنند که این دکل ها برای برقراری تماس از تلفن های همراه ، سیگنال هایی به سمت ایستگاه پایه فرستاده می شوند. این امواج به صورت امواج  RF تولید شده و در محیط منتشر و معمولا به سمت افق (موازی با زمین)، با پراکندگی پایین، هدایت می شوند. آنتن های ایستگاه پایه از سطوح بالاتر قدرتمندی نسبت به سایر انواع آنتن های زمینی استفاده می کنند، اما سطوح این امواج بسیار پایین تر از امواجی است که از ایستگاه های رادیو و تلویزیون پخش می شوند.  بر اساس مطالعات انجام شده، قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی منتشر شده از  آنتن های برج های تلفن همراه بسیار ناچیز است. نخست اینکه سطح قدرت این امواج کم است و این آنتن ها عموما در بالای سطح زمین نصب می شوند و سیگنال ها به صورت دائمی به صورت متناوب انتقال پیدا می کنند.

در سطح زمین در نزدیکی ایستگاه های پایه سلولی معمولی، مقدار RF انرژی هزاران بار کمتر از محدودیت هایی است که توسط کمیته ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) و دیگر مقامات نظارتی، تعیین شده است و به این ترتیب خطری از این بابت جان شهروندان را تهدید نخواهد کرد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که سطح انرژی RF درون ساختمان هایی که ایستگاه پایه در آن ها نصب شده است، معمولا بسته به مصالح ساختمانی ساختمان بسیار پایین تر از سطح خارج است.   بلوک چوب و یا سیمان سطح تماس قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس را با فاکتور حدود 10 کاهش می دهد. سطح انرژی پشت آنتن صدها تا هزار برابر کمتر از جلو است. بنابراین، اگر یک آنتن در کنار یک ساختمان نصب شود، سطح قرار گرفتن در اتاق به طور مستقیم در پشت دیوار، معمولا کمتر از حد  خطرناک است.

آیا این امواج می توانند سرطان زا باشند؟

بسیاری از مردم و به ویژه افرادی که منزل و محل کار آن ها  در نزدیکی یک برج تلفن همراه قرار دارد ممکن است نگران خطر ابتلا به سرطان یا سایر مشکلات بهداشتی مرتبط با آن باشند.  در این رابطه باید گفت که ، شواهد بسیار کمی برای خطرناک بودن این مناطق وجود دارد.

در ابتدا باید عنوان کرد که  میزان انرژی رادیوفرکانس (RF) منتشر شده از برج های تلفن همراه ، نسبتا کم است. این امواج به ویژه در مقایسه با نوع تابش های شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به سرطان، مانند اشعه گاما، اشعه ایکس و نور ماوراء بنفش  UV بی خطر هستند.

از سوی دیگر انرژی امواج RF که توسط برجهای تلفن همراه  تولید می شوند به اندازه کافی برای شکستن پیوندهای شیمیایی در مولکولهای DNA قدرتمند نبوده و تنها فرم های بسیار قوی از این تابش ممکن است به سرطان منجر شود.

مسئله دوم طول موج این نوع از امواج است.  امواج رادیویی طول موج های طولانی دارد که  این موضوع باعث می شود که انرژی صادر شده از امواج RF به اندازه کافی متمرکز نشده و تاثیری بر سلول های بدن نداشته باشد.

سوم اینکه حتی اگر امواج RF به نحوی بتوانند در دوزهای بالاتر سلول های بدن را تحت تاثیر قرار دهند، سطح امواج  RF تولید شده توسط برج های تلفن همراه، در سطح زمین بسیار پایین بوده و به مراتب کمتر از حد استاندارد تعیین شده برای ایجاد خطر است.

استانداردهای حفاظتی در این رابطه چه می گویند؟

بر اساس گزارشی که از سوی  digiato.com منتشر شد: « در سال ۱۹۹۸ «کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونساز» یا «ICNIRP» دستورالعملی را برای کارکرد ایستگاه‌های پایه منتشر کرد که خلاصه آن به این شرح است: محدودیت 450 میکرووات بر هر سانتیمتر مربع در فرکانس 900 مگاهرتز، و محدودیت 950 میکرووات بر هر سانتیمتر مربع برای فرکانس 1900 مگاهرتز.

طبق چارچوب پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی، این استانداردها در سه دسته جای می گیرند:

• استاندارد پرتوگیری، که هدف آن حفاظت فردیست و به صورت حداکثر مقدار پرتوگیری کل یا قسمت های مختلف بدن تعیین می گردد. مراجع اصلی این استانداردها در حال حاضر کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یونساز (ICNIRP)، کمیته بین المللی ایمنی الکترومغناطیسی (ICES)، مؤسسه بین المللی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) و همچنین دیگر نهادهای استاندارد ملی در کشورهای مختلف هستند.
  • استاندارد پرتوزایی که به ملاحظات مهندسی لوازم الکترونیکی می پردازد و ضمن کمینه کردن تداخل الکترومغناطیسی با دیگر تجهیزات، بالاترین بهره وری را نیز مد نظر دارد. این دسته استانداردها توسط مؤسساتی همچون IEEE، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و کمیته اروپایی استانداردسازی الکتروتکنیک (CENELEC) تدوین می شود.
  • استانداردهای اندازه گیری، که نحوه کسب اطمینان از برقراری دو دسته فوق را تشریح می کنند. استانداردهای سنجش EMF معمولاً توسط تمامی سازمان های فوق و بدنه های ملی استانداردسازی ملی تعیین می شوند. »

بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید هیچ مطالعه علمی و پژوهش مرتبط با امواج تلفن های همراه و دکل های مخابراتی ، خطرناک بودن این امواج را تائید نکرده و می توانید مطمئن باشید که از این نظر خطری سلامت شهروندان را تهدید نمی کند و تنها موضوعی که باید در نظر داشته باشید، استفاده از هندزفری در تماس های تلفنی با تلفن های همراه است که می تواند خطرات احتمالی کشف نشده را از بین ببرد.