مهم است چه کتابی برای کودک می خوانید

کارشناسان و متخصصان بهداشتی همواره تأکید می کنند که خواندن کتاب توسط والدین، برای کمک به رشد و پرورش کودکان ضروری است.

اما در این بین چند سوال مطرح می شود: آیا همه کتاب ها از اثربخشی و کارکرد یکسانی بر رشد مغزی نوزادان و کودکان برخوردار هستند؟ آیا بهترین کتاب ها برای نوزادان، با کتاب های مناسب برای کودکان نوپا تفاوت دارد؟

تحقیقات قبلی نشان می دهند، کتاب خواندن برای کودکان به توسعه مهارت های شناختی و زبانی کمک کرده و دایره واژگان و مهارت های پیش از خواندن را افزایش می دهند.

در عین حال، خواندن کتاب توسط والدین، کیفیت رابطه والدین- نوزاد را از طریق تشویق تعاملات متقابل – مثل آوازخوانی با یکدیگر – را افزایش می دهد.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه فلوریدا حاکی از اثربخشی کمی و کیفی کتاب خواندن والدین بر دایره واژگان، مهارت های خواندن، و توانایی نوشتن کودکان در آینده است.

به عبارت دیگر، هرچه والدین کتاب بیشتری برای نوزاد خود بخوانند و زمان بیشتری را برای این کار صرف کنند، این کار با فواید رشد بیشتری برای کودک در سال های بعد همراه خواهد بود.

محققان برای انجام الکتروآنسفالوگرافی (EEG)، پوششی متشکل از 128 حسگر بر روی سر نوزاد قرار داده شد تا پاسخ های مغزی (نوزاد) در زمان مشاهده تصاویر چهره یا اشیاء مورد ارزیابی قرار بگیرد.

نتایج بدست آمده نشان داد، برای نوزادان در 6 ماهه دوم زندگی، کتاب های حاوی چهره یا اشیائی که به صورت جداگانه نامگذاری شده بودند، با پاسخ های مغزی بیشتری همراه بود.

به گفته محققان، یادگیری زودهنگام در نوزادان با افزایش مهارت های یادگیری در 4 سال بعدی عمر کودک مرتبط است.

این یافته مهم، یکی از نخستین ارزیابی ها در زمینه مزایای خواندن کتاب از اوایل دوران کودکی محسوب می شود. نوع کتاب هایی که به تعاملات با کیفیت بالاتر و افزایش یادگیری منجر می شوند، نیازمند تحقیقات بیشتری است.

نتایج این مطالعه در مجله Child Development منتشر شد.

منبع: independent