شب هایی که دیگر تاریک نیست

 بسیاری از دانشمندان افزایش تولید نور مصنوعی در شب را تهدیدی برای محیط زیست و طبیعت دانسته و اعتقاد دارند وجود نور غیر طبیعی در شب ها علاوه بر ایجاد اختلال در مطالعات ستاره شناسی، بر زندگی حیوانات و به ویژه حیوانات شبگرد و حتی سلامت انسان نیز تاثیر دارد.

دست کم یک سوم جمعیت جهان در محیط های شبانه پر نوری زندگی می کنند که به آن ها اجازه دیدن کهکشان راه شیری را نمی دهد. از سوی دیگر با رواج استفاده از لامپ های ال ای دی که برق کمتری نیاز دارند، بر تعداد چراغ های مصرفی در جهان افزوده شده و به این ترتیب شاهد هستیم که در سال گذشته میلادی رکورد تولید نور مصنوعی در جهان شکسته شده و این روند با افزایش هر چه بیشتر در سال های پیش رو مواجه خواهد بود.

نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد در حال حاضر این روند تولید نور مصنوعی در شب نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر شده است و در فاصله سال های 2012 تا 2016 میزان نور مصنوعی تولید شده در کره زمین، 2/2 درصد به طور سالانه افزایش داشته است.

به باور کریستوفر کیبا (Christopher Kyba)  پژوهشگر ارشد تحقیق در مرکز تحقیقات علوم در پوتسدام آلمان : «این آمار می تواند تمامی حقایق در رابطه با تولید نور مصنوعی در جهان نباشد زیرا در سال های اخیر روند جایگزینی لامپ های ال ای دی با لامپ های قدیمی در سراسر جهان هستیم  و این موضوع تخمین میزان نور تولیدی و انرژی مصرف شده برای این هدف را مشکل می کند.»

این اطلاعات از طریق تجهیزات ویژه ماهواره ای ناسا به نام  Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS)  به دست آمده است که می تواند نورهای نارنجی و زرد دارای طول موج بلند را که شامل نورهای تولید شده از لامپ های قدیمی مبتنی بر بخار سدیم است، شناسائی کند اما این سیستم قادر به تشخیص نورهای طول موج کوتاه آبی که توسط لامپ های ال ای دی تولید می شوند نبوده و به همین دلیل احتمالا میزان نور تولیدی مصنوعی توسط بشر، رقمی بیش از میزان اعلام شده است. به باور دانشمندان این نور بیش از حد شبانه یک نوع آلودگی محیطی محسوب شده و علاوه بر بروز مشکل در عملکرد طبیعی حیوانات شبگرد، در چرخه طبیعی خواب انسان نیز اختلال ایجاد می کند.

تیم پژوهشی این پروژه اعتقاد دارند که تغییر الگوی استفاده از لامپ های قدیمی به لامپ های ال ای در در کشورهایی مانند ایتالیا، هلند، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا بیشتر بوده و سبب شده است این کشورها در صدر کشورهای تولید کننده آلودگی نوری در جهان قرار گیرند. این شرایط در حالی است که بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا هنوز در حال استفاده گسترده از چراغ های قدیمی هستند.

فابیو فالچی (Fabio Falchi) پژوهشگر ایتالیایی و متخصص موسسه علوم و فناوری های آلودگی نوری (Light Pollution Science and Technology Institute) در این رابطه گفت: «این موضوع بسیار غم انگیز است که علی رغم عدم توانائی VIIRS  در تشخیص و شناسایی نورهای ناشی از چراغ های ال ای دی، هنوز شاهد افزایش تولید نور شبانه هستیم.»

این پژوهشگر به همراه تیمی از دانشمندان در سال 2016 اطلس تولید نور مصنوعی را تهیه کردند و این موضوع نشان می داد که دست کم یک سوم جمعیت جهان در محیط های شبانه پر نوری زندگی می کنند که به ان ها اجازه دیدن کهکشان راه شیری را نمی دهد. از سوی دیگر با رواج استفاده از لامپ های ال ای دی که برق کمتری نیاز دارند، بر تعداد چراغ های مصرفی در جهان افزوده شده و به این ترتیب شاهد هستیم که در سال گذشته میلادی رکورد تولید نور مصنوعی در جهان شکسته شده و این روند با افزایش هر چه بیشتر در سال های پیش رو مواجه خواهد بود. شرح کامل این پژوهش در ماه نوامبر سال 2017 در نشریه تخصصی Science Advances منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: scientificamerican

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا