رفتار سنجاب ها با افزایش سن تغییر می کند

آماندا کلی Amanda Kelley،مسئول این گروه تحقیقاتی معتقد است که سنجاب های جوان تندخو و سرکش هستند ولی با گذشت زمان سنجاب های بالغ رفتاری متوسط و میانه روی پیدا می کنند.

محققان رفتار سنجاب ها را با نگهداری موقت آن ها در جعبه هایی سفید رنگ ارزیابی می کنند. در ابتدا سنجاب را در جعبه سفید قرار می دهند و سپس پس از مدتی آیینه ای در جعبه قرار می دهند. سنجاب گمان می کند که سنجابی دیگر با همان اندازه و رفتار های مشابه در مقابلش است و محققان به کمک فیلمبرداری رفتار سنجاب را در این محیط جدید ارزیابی می کنند.

 آماندا در این زمینه می گوید: عکس العمل سنجاب ها در مقابل آیینه بسیار متفاوت است. بعضی از آن ها سریعا به سمت آیینه هجوم آورده و با پنجه های کوچکشان به آینه ضربه می زنند ولی بعضی های دیگر در گوشه ای پشت به آیینه می نشینند و از روبرو شدن با آن خودداری می کنند.

وی می افزاید: برای بدست آوردن رفتار فردی و میزان تمایل به حمله سنجاب ها، آن ها را در دو سن مورد آزمایش قرار دادیم. اول سنجات تازه متولد شده و سپس پس از 8 ماه  همان سنجاب را که بالغ شده است را آزمایش کردیم.

محققان دریافتند که فعالیت سنجاب با گذر زمان کم می شود یعنی پر تحرک ترین سنجاب به سنجابی بسیار آرام تبدیل می شود. محققان بر این پندارند که رفتار سنجاب ها به علت تشکیل قلمرو جدید باید بسیار انعطاف پذیر باشد و به همین دلیل سنجاب های جوان پس از خروج از لانه، رفتاری آرام پیدا می کنند.

این پژوهش زیر مجموعه ای از تحقیقات 30 ساله دانشگاه بر روی مخلوقات خانه درختی صورت گرفته است و نتایج سنجاب های سرخ در مجله رفتار به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا