نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید تارعنکبوت قوی‌تر از سپر ضدگلوله با گرافن

به گزارش ایسنا، محققان این کار را با اسپری‌کردن نانولوله‌های کربنی و ورقه‌های گرافن برای تبدیل عنکبوت‌ها به ابرعنکبوت انجام دادند.

 

دانشمندان 15 عنکبوت Pholcidae را جمع‌آوری و آب حاوی نانولوله‌های کربنی و ورقه‌های گرافن را بر روی آن‌ها افشانه کردند. محققان شبکه‌های تار ابریشم تولیدشده توسط این عنکبو‌ت‌ها را با نمونه‌ تارهای تیم کنترل مقایسه و استحکام کششی آن‌ها را با ابزاری ویژه ارزیابی کردند.

 

تیم علمی دریافت فیبرهای عنکبوت‌هایی که این آب بر روی آن‌ها افشانه شد، بسیار محکم‌تر از تارهای تولیدشده توسط عنکبوت‌های تیم کنترل بودند. در واقع، تارهای تولیدشده جدید، محکم‌تر از فیبرهای مصنوعی Kevlar بود که در ساخت سپرهای ضدگلوله به کار می‌رود. این موضوع، تارهای جدید را به محکم‌ترین فیبرهای جهان تبدیل می‌کند.

 

تیم علمی هنوز چگونگی تولید این تار توسط عنکبوت‌ها را نمی‌داند؛ اما دانشمندان معتقدند عنکبوت‌هایی که آب ویژه به آن‌ها افشانه شد، این آب را بلعیده‌اند؛ با این حال، هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است.

 

این آزمایش می‌تواند به کشفیات جالبی درباره عنکبوت‌ها و همچنین کاربردهای ابریشم این حشرات بینجامد.

 

این مطالعه همچنین می‌تواند گامی مهم به سوی دست‌یافتن به تار ابریشم عنکبوت خاص برای تولید مواد مستحکم در حوزه‌های پزشکی و حتی امنیت عمومی به شمار رود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل