روانی سالمتر با ورزش در فضاهای باز

سلامت، یکی از پیش شرط های مهم نظام های رفاه اجتماعی در دنیا است و سیستم های بهداشتی و رفاهی در کشورهای مختلف، به طور مرتب برای ارتقا مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد. بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت مفهومی چندبعدی داشته و فقط به معنای نداشتن بیماری یا نقص عضو نیست. طبق تعریف این سازمان سلامت عبارت از حالت رفاه و آسایش کامل روانی، جسمانی و اجتماعی برای افراد جامعه است.

امروزه پیروی از سبک زندگی شهری و آپارتمان نشینی در کنار مکانیکی شدن جوامع، اثرات منفی فراوانی بر ابعاد مختلف سلامت جسمی و روانی افراد جامعه گذاشته است و برای رهایی از این گونه تبعات، فعالیت های ورزشی همواره جزو توصیه های پایه و ثابت بوده است. این گونه فعالیت ها در صورتی که در مکان های مناسب و به شیوه های موثر انجام گردد، می تواند علاوه بر فواید جسمانی، منافع روانی، عاطفی و اجتماعی مناسبی را برای افراد جامعه در پی داشته باشد.

در همین رابطه و با توجه به اهمیت مناظر و چشم اندازها در ارتقای روحی و روانی افراد، محققینی از دانشگاه های سمنان و حکیم سبزواری، پژوهشی را به منظور بررسی و مقایسه سلامت روانی زنان و مردان شرکت کننده در فعالیت های ورزشی در اماکن روباز و طبیعی و همچنین در اماکن سرپوشیده و بسته به انجام رسانده اند.

در این پژوهش توصیفی که به شیوه علی-مقایسه ای انجام گردیده، 195 نفر از زنان و مردان شرکت کننده در فعالیت های ورزشی در فضاهای روباز (اماکن طبیعی) و سرپوشیده (فضاهای سالنی) ورزشی شهرستان تهران با دامنه سنی 16 تا 81 سال که دارای حداقل 6 ماه سابقه ورزش به صورت 3 جلسه 1 ساعته در هفته بوده اند مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند.

نتایج این مطالعه که به صورت مقاله ای در پژوهش نامۀ «مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی» سال دهم شماره 20 به چاپ رسیده است نشان می دهد که نوع محیط ورزشی به طور قابل ملاحظه و معنی داری بر سلامت عمومی ورزشکاران موثر است و افرادی که در محیط های روباز و فضاهای طبیعی به ورزش مبادرت می ورزند نسبت به ورزشکاران محیط های سرپوشیده و فضاهای سالنی، از مشکلات روانی کمتر و سلامت بالاتری برخوردار هستند.

یافته های پژوهش حاکی از این است که تمرین ورزشی به تنهایی می تواند باعث کاهش قابل ملاحظه ای در سطح فشار خون افراد گردد و تماشای تصاویر و مناظر طبیعی و خوشایند نیز موجب افزایش قابل ملاحظه عزت نفس و بهبود خلق و خوی ورزشکاران می شود.

پژوهشگران اظهار نموده اند که جهت ارتقای سلامت روانی جامعه و جلوگیری از افزایش افسردگی، لازم است به محیط های سبز نظیر پارک ها و فضاهای پوشیده از چمن و همچنین ترغیب مردم به فعالیت های ورزشی در این فضاها توجه بیشتری شود.

نتایج این تحقیق و مطالعات مشابه، اطلاعات مفیدی را برای مدیریت شهری و شهرداری ها به منظور توسعه فضای سبز طبیعی و همچنین توجه به اجرای فعالیت های ورزشی در این گونه فضاها به عنوان یک روش بخردانه برای تامین سلامت روانی جامعه، مهیا می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا