دنیایی از امکانات با کارت ملی هوشمند

کارت ملی هوشمند می‌تواند به یکی از مهم‌ترین تغییرات دیجیتالی تاریخ ایران بدل شود. این کارت نه‌تنها می‌توانند قابلیت‌های اطلاعاتی دیجیتالی در زمینه هویت فردی را برای شهروندان تامین کند بلکه امکاناتی ویژه و منحصربه‌فرد را به کاربران ارائه خواهد کرد.

بر اساس اعلان رسمی سازمان ثبت‌احوال، کاربرانی که کارت ملی هوشمند در اختیار دارند می‌توانند به‌راحتی با استفاده از این کارت‌ها از دستگاه‌های عابر بانک، پول برداشت کنند. البته این برداشت پول باید با پیش‌فرض اتصال کارت ملی به حساب بانکی فرد انجام شود. این کار به حدی پیشرفته است که از طریق آن می‌توان به سراغ برداشت و واریز پول کرد. البته هنوز جزئیات این موضوع اعلام نشده است و بسیاری از سوال ها هنوز باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر این امر شائبه این موضوع را به وجود می‌آورد که می‌توان کارت‌های بانکی را به‌صورت یکپارچه درآورده و تمامی آن‌ها را در این کارت خلاصه کرد. بااین‌وجود این امر به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. مسئولان و متخصصان خدمات بانکی به‌صورت رسمی اعلام کرده است که امکان ترکیب کارت‌های بانکی در قالب یک کارت ممکن نیست.

از سوی دیگر نیز وزیر ارتباطات کشورمان به‌صورت رسمی به این شایعه خاتمه داده است. بر اساس اعلام رسمی محمدجواد آذری جهرمی، ترکیب شدن کارت ملی هوشمند با کارت‌های بانکی به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست. این طرح در صورتی که بخواهد مدنظر قرار بگیرد، باید با همکاری سیستم بانکی انجام شود درحالی‌که طرح فعلی انجام شده تنها شامل خدمات دولت الکترونیک است.

به‌این‌ترتیب تنها باید به سراغ استفاده از خدمات یاد شده رفته و به‌راحتی بتوان به سراغ استفاده از این خدمات رفت ولی در آینده درها برای بهینه‌سازی این خدمات همچنان باز است.

 

احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا