آزمايش اولين ماشين بخار
![](https://sinapress.ir/wp-content/uploads/2022/09/15140977931682702805-780x470.jpg)
اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری میشود، بهمنظور حملونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخهای گاری بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب میریختند و بهوسیله ذغالسنگ بخارآب تولید میکردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمیآورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر میتوانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و بهعلاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار میشد، هر ۱۵ دقیقه یک بار میبایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!
ایده استفاده از بخار آب برای ایجاد نیروی حرکتی پیشینهای طولانی در حدود ۲۰۰۰ سال دارد. اما تا حدود ۳۰۰ سال پیش دستگاههای بخار تولیدکنندگان مهمی در حوزهٔ نیروی مکانیکی نبودند. توسعهٔ استفاده از بخارهای پر فشار و تبدیل آنها به نیروهای خطی و دورانی قادر به ایجاد نیروی مورد نیاز بسیاری از ماشینهای تولید بود.
این دستگاهها در هر جایی که آب و سوخت چون زغال سنگ یا چوب فراهم باشد قابل استفاده هستند. ماشینهای بخار وسایل حمل و نقل اولیه چون تراکتورهای بخار و لوکوموتیوهای بخار را ممکن ساخت. امروزه توربینهای بخار مدرن حدود ۸۰ درصد برق تولیدی را در جهان بوسیله سوختهای متفاوت تولید میکنند.
اولین ماشین بخار را پاپن در سال ۱۶۹۰ اختراع کرد. قسمت اعظم ماشین کوچکی را که پاپن ساخته بود، سیلندرها و پیستونها تشکیل میدادند. آب در داخل سیلندرها تبدیل به بخار شده، موجب بالا رفتن پیستونها میشدند. با بالا رفتن این پیستونها هوای قسمت فوقانی این سیلندرها فشرده میگردید. حال اگر بخار آب زیر پیستونها را ناگهان سرد کرد و تبدیل به آب نمود، هوای فشرده قسمت فوقانی سیلندرها، پیستونها را با قدرت به طرف پایین میراند و این حرکت پیستونها میتوانست مثلاً موجب حرکت کردن یک چرخ شود.پس از پاپن عدهای کار او را دنبال کردند ولی نتیجه زیادی نگرفتند تا اینکه جیمز وات اسکاتلندی دست به تجاربی زد و موفق گردید با اختراع خود بزرگترین انقلاب را در صنایع انگلیس ایجاد کند.
بعداز آن نیز نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازنده آن یک مهندس فرانسوی بهنام ”ژوزف کونیو“ بود که در ارتش خدمت میکرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشینآلات داشت.
No tags for this post.