تولد آیزاک نيوتن

وی از جوانی به ابزارهای مکانیکی علاقه داشت تا اینکه در دانشگاه کمبریج انگلستان در زمینه‏های ریاضی، فیزیک و فلسفه به تحصیل و تحقیق پرداخت. نیوتن در ۲۴ سالگی قوانین اساسی فیزیک را تنظیم کرد و آنها را درباره اجرام آسمانی به‌کار برد. مهم‏ترین کشف نیوتن، قانون اصلی جاذبه است. کشفیات علمی نیوتن، پایه بسیاری از اکتشافات بعدی دانشمندان درباره قوانین حاکم بر طبیعت و اصول ریاضی و هندسی شد. نیوتن مفاهیم و قوانین اساسی مکانیک را فرمول‏بندی کرد و پس از کشف جاذبه عمومی، منظره‏ای فیزیکی از جهان به‌وجود آورد که تا آغاز قرن بیستم دست نخورده باقی‌ماند.

نیوتن را به دلیل مطالعه آثار ریاضی‏دانان بزرگ و به‌ویژه پایه‏گذاری اساس حساب و جبر و آنالیز، به‌عنوان یکی از بنیان‏گذاران اصول ریاضیات عالی می‏دانند. نیوتن پس از تحقیقات جالبی که درباره نور انجام داد ثابت کرد که نور خوشید یا نور سفید عملا از ترکیب رنگ‏های گوناگون به وجود آمده است که با یک منشور ساده قابل تجزیه است. نتیجه این تجربه، باعث ایجاد مفهوم طیف یا نوار رنگ شد و پایه طیف‏ شناسی ریخته شد. وی همچنین با ساخت نوعی تلسکوپ که به جای عدسی، دارای آینه بازتابنده بود، پایه تلسکوپ‏های امروزی را گذارد و از آن برای بررسی اعماق کیهان استفاده برد.

دیدگاه‏های این دانشمند بزرگ جهان درباره دین، فلسفه و اخلاق نیز مورد توجه بسیاری از دین شناسان و متفکران قرار گرفته است. نیوتن آثار متعددی به نگارش درآورده است که کتاب مبانی ریاضی فلسفه طبیعی درباره حرکت اجسام، مهم‏ترین اثر اوست. نیوتن در این کتاب پیروی حرکات اجسام در زمین و آسمان را بر اساس قوانین واحد اثبات می‏کند و قوانین مهم سه‏گانه خود را در این‏باره مطرح می‏سازد.

او بیش از بیست سال آخر عمر را در مقام ریاست انجمن سلطنتی انگلستان گذراند و فعالیت‏های علمی خود را ادامه داد. اسحاق نیوتن سرانجام در ۲۰ مارس سال ۱۷۲۷م در ۸۵ سالگی درگذشت و در کلیسای وست مینستر که مدفن بزرگان بسیاری است به خاک سپرده شد.