تولد عباس سحاب

او تنها پسر ابوالقاسم سحاب از دانشمندان عصر خود بود که شمار تألیفاتش به بیش از ۷۰ جلد می‌رسد. در هنگام تولد، پدرش ابوالقاسم سحاب، رئیسِ معارف ولایت ثلاث (ملایر، نهاوند، تویسرکان) و مقیم نهاوند بود. عباس سحاب نخستین فرزند پسر ابوالقاسم سحاب پس از نُه دختر بود

در همانجا به مکتب آخوند ملاحسین شاهمیری رفت. سپس همراه پدر به تهران آمد و تحصیلات خود را در مدارس «کمالیه»، «ابن سینا» و «علمیه» به پایان رسانید. در دبیرستان، محضر مهدی رهنما، استاد جغرافیا را درک کرد. سپس وارد دانشگاه شد، در رشته هنرهای زیبا به تحصیل پرداخت و برای ترسیم و تهیه نقشه‌های مناطق ایران بیش از سی هزار روستا و شهر را درنوردید. او حاصل مطالعات خود را بر روی کاغذ آورده و نقشه‌های اصفهان، تبریز، شیراز، همدان و مازندران را ترسیم کرد.

در ۱۳۲۹ هـ . ش ساختمانی را در شرق تهران جهت کار خود تهیه کرد و بدین سان «مؤسسه جغرافیایی سحاب» تأسیس شد. چاپ نقشه‌های ایران و جهان و ورود این نقشه‌ها به مدارس و مراکز آموزش تحولی در تدریس و تحقیق و آموزش جغرافیا پدید آورد. سحاب بعدها به دنبال توسعة کار خود محل مؤسسه را تغییر داد و عاقبت در  ۱۳۴۶ هـ . ش آن را به خیابان ایرج (سمیه فعلی) انتقال داد.

استاد سحاب علاوه بر آنکه در تهیه و انتشار نقشه‌های ایران و جهان کوشید، در تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات علمی و فرهنگی نیز اهتمام ورزید که از آن جمله به تأسیس شرکت تولید نرم افزارهای آموزشی با مشارکت شرکت صنایع آموزشی و شرکت گئورک وسترمن آلمان به نام «شرکت دیدآموز»، مشارکت در تأسیس شرکت پخش و توسعه کتاب ایران «پکا»، تأسیس «بنیاد فرهنگی سحاب»، مشارکت در تأسیس شرکت «تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»، تأسیس «چاپخانه سحاب» در هشتگرد می‌توان اشاره داشت.

سحاب در ۱۴ فروردین   ۱۳۷۹هـ . ش در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی وی، طی  برگزاری مراسم بزرگداشتی در ۲۹ فروردین ۱۳۸۰هـ . ش  ایشان را به عنوان یکی از مفاخر ایران‌زمین معرفی کرد و لوح تقدیری به استاد اهدا نمود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا