چگونه زندگی شخصی خود را از دسترس گوگل خارج کنیم؟

این ادعا تا آن‌جایی واضح و روشن است که خودِ گوگل به کاربرانش می‌گوید: «زمانی که گوگل را برای استفاده از خدمات آن انتخاب می‌کنید، درخصوص اطلاعات شخصی خود به ما اعتماد داشته باشید.»

شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که از آگاهی گوگل از علاقه‌مندی‌های ما شگفت‌زده شویم. چراکه گوگل می‌داند دنبال چه می‌گردیم، به کجاها رفته‌ایم، به چه چیزهایی علاقه داریم و انتخاب‌های ما را به‌درستی حدس می‌زند.

اما در کنار این تسلط گسترده بر تمام اطلاعات و فعالیت‌های شخصی ما، گوگل این فرصت را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است که بتوانند قسمتی از سابقه اطلاعاتی خود را از بین ببرند و از دسترس خارج کنند. امکانی که شاید خیلی از افراد از آن خبر نداشته باشند. به همین بهانه و در این راستا به چند نمونه از این امکانات درخصوص پاک کردن رد پای کاربران در گوگل اشاره می‌کنیم:

 

  1. پاک کردن فعالیت‌ها در گوگل

تمام جستجوهای شما در گوگل توسط این شرکت به حساب کاربریتان متصل می‌شود. همچنین فعالیت‌هایی مثل پر کردن فرم یا گشت زدن در جی‌میل هم ثبت و ضبط می‌شود. همه این اطلاعات در صفحه‌ای به نام My Activity ذخیره می‌شود. این صفحه همان جایی است که اگر بخواهید فعالیت‌هایتان را پاک کنید باید به سراغ آن بروید.

در این صفحه، هم می‌توانید از امکان search یا جست‌وجو برای پیدا کردن صفحه یا کلمه خاصی که دنبالش هستید استفاده کنید، هم این که در یک بازه زمانی مشخص، تمام یا بخشی از فعالیت‌های قبلی خود را پاک کنید. گزینه nuclear option برای پاک کردن کل سابقه قبلی کاربرد دارد.

یادتان باشد زمانی که می‌خواهید سابقه فعالیت‌های خود را پاک کنید گوگل درباره پیامدهای احتمالی این کار به شما هشدار می‌دهد، اما این پیغام به این معنا نیست که پاک‌کردن سابقه جست‌وجوی شما در گوگل باعث محرومیت‌تان از امکانات دیگر آن در آینده می‌شود.

 

۲. سابقه‌ فعالیت هایتان را در یوتیوب پاک کنید

کلیه جست‌وجوهای شما در یوتیوب و همه آن‌چه که در این سایت تماشا می‌کنید، توسط گوگل ضبط می‌شود.

برای پاک کردن سابقه خود در یوتیوب به صفحه History در منوی سمت چپ صفحه بروید و روی دکمه "Clear all search history" و "Clear watch history" کلیک کنید. یا این که می‌توانید تنها یک جست‌وجو یا ویدئوی خاص را در یوتیوب پیدا و پاک کنید.

۳. اگر بخواهید می‌توانید از آگهی‌های تبلیغاتی فرار کنید

عملکرد گوگل تنها به جمع‌آوری اطلاعات زندگی شخصی شما خلاصه نمی‌شود، بلکه این شرکت بعد از این مرحله تمام این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین قرار می‌دهد. از همین رو است که شما دائماً با آگهی‌هایی روبرو می‌شوید که ردپای جست‌وجوهای شما در گوگل در آن‌ها به وضوح پیدا است.

اگر ترجیح می‌دهید که از دست این آگهی‌ها خلاص شوید، به صفحه‌ای بروید که شما را در جریان اطلاعاتی قرار می‌دهد که به دست اهالی تبلیغات می‌رسد.

‌برای این کار در حساب گوگل خود لاگ‌این کنید و به بخش "Personal info & privacy" بروید.

سپس روی گزینه "Ads Settings" کلیک کنید و به قسمت "Manage ads settings" بروید. در این مرحله گزینه "Ads personalisation" را پیدا کنید و آن را از کار بیاندازید. بعد از آن می‌توانید مطمئن باشید که دیگر آگهی‌های تبلیغاتی بر اساس جستجوهای خود در گوگل دریافت نمی‌کنید. اما به خاطر داشته باشید گزینه‌ای که  دریافت آگهی را به‌کلی متوقف کند وجود ندارد.

 

۴. سابقه مکان و موقعیت خود را در گوگل پاک کنید

اگر از گوشی اندروید استفاده می‌کنید، باید بدانید که گوگل فهرست تمام جاهایی را که رفته‌اید و موبایل و تبلت خود را همراه برده‌اید در قسمت Timeline نگه می‌دارد.

اگر می‌خواهید تمام اطلاعات رفت‌وآمدهایتان را از نقشه گوگل پاک کنید، به لینک زیر بروید.

https://www.google.com/maps/timeline?pb

در لینک بالا می‌توانید ردیاب موقعیت را خاموش کنید و سابقه رفت‌وآمدتان در یک روز مشخص، یک دوره زمانی، یا همه آن را پاک کنید. حتی می‌توانید با استفاده از گزینه “waste basket button”یک مسیر خاص یا جای مشخص را از حافظه گوگل پاک کنید.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا