نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف قدیمی ترین گلبول قرمز انسانی در مومیائی مرد یخی

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژوهشگران موسسه مومیائی مرد یخی Institute for Mummies and the Iceman ، پژوهشگران و باستان شناسان تیم مطالعاتی این مومیائی که اوتزی نام دارد  ، با استفاده از یک کاوشگر ویژه در ابعاد نانو و ارسال آن به داخل بافت ها و اندام های بدن این مومیائی 5 هزار و 300 ساله ، موفق به نمونه برداری گلبول های سالم قرمز در داخل بدن وی شدند .

این کاوشگر نانو که قادر به حرکت در داخل بدن مومیائی است ، موفق به دریافت تصاویری سه بعدی از سلول های حلقوی و بیضوی دونات شکل در داخل بدن اوتزی شد . آزمایش های لیزری انجام شده روی این سلول ها ، تائید کرد که این نمونه های به دست آمده ، به سلول های گلبول قرمز تعلق داشته و برای این بررسی ها از روش طیف سنجی رامان یا Raman spectroscopy استفاده شده است . در این مطالعات مقادیر کمی فیبرین fibrin نیز به دست آمد که عامل ایجاد لخته های خونی پس از بروز جراحات در بدن بوده و بلافاصله پس از ایجاد زخم و خونریزی شکل می گیرد .

این تیم پژوهشی با مشارکت مارک جانکو Marek Janko ، رابرت دبلیو استارک  Robert W. Stark و آلبرت زینک Albert Zink به انجام آزمایش های فوق دست زده و بر این اساس مشخص شد که مرد یخی احتمالا به سرعت پس از بروز جراحات فوق از بین رفته است ، زیرا معولا فیبرین ترشح شده توسط بدن ، به سرعت پس از انعقاد خون ، توسط عوامل دیگر جذب شده و ناپدید می شوند .

لازم به توضیح است که پیش از این و در سال 2012 میلادی نیز تحقیقاتی در این زمینه روی مومیائی مرد یخی انجام شده بود و در این مطالعات با استفاده از نمونه برداری از محل جراحات موجود در بدن این مومیائی و خراشیدگی های زخم دست وی از گلبول های خونی مرد یخی نمونه برداری شده و اعلام شد این گلبول ها دارای مشابهت و ابعاد یکسانی با انسان های امروزی است .

در مطالعات انجام شده در سال 2012 از نوع ویژه و پیشرفته ای از میکروسکوپ استفاده شده بود و ایده استفاده از کاوشگر برای نخستین بار در این زمان مطرح شد که کاوشگر نخستین در ابعاد نانو تنها در بخش های سطحی زخم این مومیائی حرکت کرده بود . این ایده در آن زمان و بر اساس شرایط موجود در محل برش های زخم اجرا شده و تصاویری از گلبول های قرمز این مناطق تهیه شد ولی در مطالعات جدید ، همزمان با توسعه این کاوشگر ، بخش های داخلی نیز مورد توجه قرار گرفت .  به گفته کارشناسان ، این نمونه خون 5300 ساله به عنوان قدیمی‌ترین نمونه خونی که تاکنون در جهان یافت شده است ، می‌تواند به دانشمندان برای شناسایی تفاوت میان خون‌های قدیمی و جدید کمک کند . در خاتمه لازم به توضیح است که مطالعات ژنتیکی مرد یخی می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار دهد .

گفتنی است در زمستان سال گذشته نیز اطلاعات جدیدی از این مومیائی به دست آمده بود . این بررسی ها که توسط  تیمی از پژوهشگران ایتالیائی انجام شد منجر به کشف نقوش و تصاویری جدید در بدن اوتزی شد .  اعضای این  تیم  پژوهشی ، عبارت بودند از : مارکو سامادلی Marco Samadelli ، مارسلو ملیس Marcello Melis ، متئو میکولی Matteo Miccoli ، ادوارد ویگل Eduard Vigl و آلبرت آر زینک Albert R. Zink . این تیم پژوهشی در مطالعات خود از روش نوینی جهت عکسبرداری از این مومیائی استفاده کردند . در این روش ابتدا کمی به  دمای یخ زده بدن مومیائی اضافه شده و دمای هوا جهت انجام عکسبرداری آماده شد . سپس دوربین های ویژه این مطالعه که به فیلتر های ماورا بنفش مجهز بودند از مومیائی فوق تصویر برداری کردند . این تصویر برداری همچنین با فیلترهای مادون قرمز نیز انجام شد .

تصاویر دریافت شده با استفاده از نرم افزار ویژه ای که جهت تشخیص و شناسائی رنگدانه های غیر طبیعی غیر قابل مشاهده ، طراحی شده بود ، تجزیه و تحلیل شده و در نتیجه در بخش هایی از قفسه سینه این مومیائی ، یعنی دقیقا در سمت راست آن تصاویر یک خالکوبی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود ، کشف شد .

در همین زمینه  مارکو سامادلی Marco Samadelli  در گفتگو با Red Orbit اعلام کرد : " نخستین خالکوبی کشف شده عبارتند از چهار خط ممتد و موازی که بر روی سینه وی در بخش پیج خورده بدن نقش زده شده است . "

پژوهشگران اعتقاد دارند تمامی خالکوبی های موجود در بدن این مومیائی جنبه پزشکی و درمانی داشته و مطالعات آن ها نشان می دهد که محل این خالکوبی ها ، دقیقا مطابق با نقاطی است که در طب سوزنی سنتی چینی از آن استفاده می شود

بر اساس پژوهش های انجام شده ، اوتزی دارای عارضه سنگ کیسه صفرا و همچنین عفونت لثه ها و انگل دستگاه گوارش بوده و علاوه بر این موارد از بیماری تصلب شریان نیز رنج می برده است .

جهت مشاهده گزارش تصویری از روند کشف و نگهداری مرد یخی ( اوتزی ) اینجا را کلیک کنید .

منبع 1

منبع 2

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل