امارات در راه مریخ

پرتاب این کاوشگر که قرار است در مدار مریخ مستقر شود با هدف بررسی دقیق اتمسفر سیاره سرخ صورت می گیرد.

امارات عنوان Hope (امید) را برای این کاوشگر جدید انتخاب کرده است. پرتاب آتی این کاوشگر به مریخ در ادامه برنامه های فضایی جدید امارات صورت خواهد گرفت. درحقیقت این امیرنشین قصد دارد تا با قدرتهای نوظهور فضایی از جمله چین و هند رقابت کند.

امارات سال گذشته و در جریان سخنرانی رئیس این کشور برای نخستین بار خبر برنامه این کشور جهت پرتاب کاوشگر به مریخ را اعلام کرده بود و حالا جزئیات بیشتری از آن اعلام شده است.

امارات اعلام کرده که تهیه نقشه هایی دقیق از وضعیت جوی مریخ و مطالعه اتمسفر آن از مهمترین اهداق پرتاب کاوشگر Hope خواهد بود.

درحالی که امارات تاکنون توانسته تنها چند ماهواره به فضا پرتاب کند، برنامه ارسال کاوشگر به مریخ گامی بلند در برنامه های فضایی این کشور به شمار می آید.

این کاوشگر حامل طیف سنجهایی برای تجزیه و تحلیل سیگنالهای مادون قرمز و ماورای بنفش مریخ خواهد بود. همچنین در این کاوشگر دوربین دیجیتالی نیز نصب خواهد شد.

امارات اعلام کرده که کاوشگر Hope به اندازه گیریهای دقیقی درباره گرد و غبار، آب و سایر مولکولهای موجود در اتمسفر مریخ خواهد پرداخت تا از این طریق به نکاتی درباره فرآین تبدیل شدن مریخ از سیاره ای مرطوب و گرم به دنیایی خشک و مملو از گرد و غبار پی ببرد.

این اهداف دقیقا مشابه همان اهدافی است که کاوشگرهای MAVEN ناسا و MOM هند ازگردش به دور مریخ دنبال می کنند. البته امارات اعلام کرده مأموریت کاوشگر Hope تقلیدی از این دو کاوشگر نیست.