زمین در تضاد با منافع کشورهای نفتی

امروز 12 دسامبر 2017 مصادف با 21 آذرماه 96، دو سالی است که از اجلاس تاریخی پاریس می گذرد. این اجلاس به دنبال گردهمایی فعالان زمینه های اقتصاد دولتی و خصوصی است. هدف از این اجلاس کشف راه هایی برای توسعه نوآوری، پشتیبانی و شتاب بخشی به مبارزه ما با تغییر اقلیم است.

اجلاس یک زمین،  بسیاری از مقام داران جهان، رئیس جمهور فرانسه، رئیس بانک جهانی و دبیر سازمان ملل را گرد هم آورده است تا بیانیه های جدیدی را به اجرا در آورد و پروژه های بزرگ و سرمایه گذاری های عظیم در زمینه مبارزه با تغییر اقلیم را حمایت کند. این اجلاس همچنین نوآوری های موفقیت آمیز را در این زمان ارائه کرده و جهت پیاده سازی آن ها در مقیاس بزرگ آن ها را حمایت خواهد کرد. خبر خوب آن است که مبارزه با تغییر اقلیم در تمامی کشورهای جهان و در مقیاس های مختلف در حال اجرا است و بسیاری از بخش ها در حال همسو شدن با توافق نامه پاریس و اهداف وسیع تر پایداری هستند.

در حال حاضر 170 کشور به توافق نامه پاریس رای داده اند. این رویداد حول چهار محور بزرگ کردن مقیاس اقتصادی در مبارزه با تغییر اقلیم، سبز کردن سرمایه گذاری برای کسب و کارهای پایدار ، سرعت بخشی به اقدامات مربوط به تغییر اقلیم در مقیاس محلی و منطقه ای و تقویت سیاست ها جهت گذار اکولوژیکی سازمان دهی شده است.

بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال حرکت به سمت پیاده سازی طرح های کلان مبارزه با تغییر اقلیم هستند. در برخی از زمینه ها سرعت پیشرفت قابل توجه است که نمونه آن بخش انرژی خورشیدی و بادی است که هر 5 و نیم سال دوبرابر می شود. هزینه بسیاری از این تکنولوژی ها در حال کاهش است. در بسیاری از مناطق هزینه تولید برق از انرژی باد با ذغالس نگ برابری می کند و هزینه برق خورشیدی قدرت رقابت با سوخت های فسیلی را دارد. اخیراً بیش از 40 کشور از جمله هندوستان و به دنبال آن، چین، معاهده انرژی خورشیدی را به امضا رسانده اند که طبق آن باید تا سال 2030، 1000 گیگاوات برق از انرژی خورشید تولید شود.

شهر ها، ایالت ها و بسیاری از محدوده های دولتی از حرکت های مبارزه با تغییر اقلیم حمایت می کنند. بسیاری از آن ها تصمیم دارند تا سال 2050 بیش از 95 درصد از تولید گاز های گلخانه ای خود را کاهش دهند، با این ابتکار آن ها، همچنین بیش از 1/3 میلیارد نفر پوشش داده خواهند شد و نزدیک به 30 میلیارد دلار سود اقتصادی ایجاد می شود که 17 درصد از مردم جهان و 40 درصد از اقتصاد کل جهان را تشکیل می دهد.

در راستای مبارزه با تغییر اقلیم سرمایه گذاری نقش موثری را میتواند ایفا کند. زیرا سرمایه گذاری های امروز، جهان فردا را شکل می دهد و برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و مبارزه مؤثر با تغییر اقلیم و کاهش آثار منفی آن، نیاز به سرمایه گذاری‌های هزار میلیارد دلاری داریم. در این راستا زمینه اقتصاد دولتی نقشی کلیدی را ایفا می‌کند، اما نمی‌تواند به تنهایی تضمین کننده پایداری توسعه برای همه باشد.بنابراین این بخش باید بیشتر به دنبال پشتیبانی از سیاست های بلند مدت تغییر اقلیم و قدرت دهی به سرمایه گذاری های خصوصی باشد.

از سوی دیگر موضوع سبز کردن سرمایه گذاری ها در کسب و کارهای پایدار  نیز میتواند راهی برای مبارزه با تغییر اقلیم به حساب بیاید. به طوری که درگیر شدن تمامی فعالان اقتصادی نقشی کلیدی در مبارزه با تغییر اقلیم و تبدیل شدن به اقتصادی بدون گاز گلخانه ای دارد. این امر منجر به توسعه سازگاری با سیر تکاملی می شود و این موضوع تنها با  ادامه نوآوری ها در بخش های مختلف محقق می‌گردد. همچنین هدف اصلی از این راهها این است که بخش اقتصادی به سمت چشم اندازهای بلند مدت سازگار با اقلیم سوق یابد.

همچنین در شرایط فعلی زمان نقش موثری را ایفا میکند و سرعت بخشید ن به اقدامات مربوط به تغییراقلیم در مقیاسهای محلی و منطقه ای می تواند تاثیرگذار باشد. شهر ها، ایالت ها و مناطق سراسر جهان اقدامات جدی در مقابل تغییر اقلیم انجام داده اند و زمینه خوبی برای توسعه چشم اندازهای سیاستمداران ایجاد کرده اند. با این حال، این فعالان منطقه ای و شهری هنوز نقشه راه روشنی برای سرمایه گذاری در اجرای طرح ها در مقیاس مورد نظر را ندارند. علاوه بر این، با توسعه مقیاس این طرح ها به طور همسو با معاهده پاریس، این انجمن های محلی و اقدامات آن ها می تواند به طور مناسبی دیده شود.

در نهایت نیز این دولت ها هستند که نقش بنیادی در تضمین اهداف معاهده پاریس ایفا می کنند. اگر جهت رسیدن به اهداف خود، نیاز به حرکت جمعی باشد، سیاست های عمومی باید سیگنال های قدرتمند اقتصادی را ارسال کنند تا تمامی فعالان، بتوانند الگو های تولید و مصرف خود را به گونه ای تغییر دهند که با راه حل های بدون کربن همسو باشد. در مسیر تغییر اقلیم، که هم اکنون نتایج آن حس می شود، باید سازگاری بشر را به گونه ای افزایش داد تا بتوان شهر های بیشتری را از عواقب تغییر اقلیم حفظ کرد.

گفتنی است، حضور رئیس‌جمهور در اجلاس «یک زمین» در پاریس ممکن است موجب فشار طرف­‌های اروپایی برای پیوستن به موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس شود، موافقت‌نامه‌ای که در تضاد با منافع کشورهای نفتی است و به همین دلیل آمریکا نیز از آن خارج شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا