نوبل به برندگانش ميرسد

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. این جایزه در سال ۱۸۹۵، به وصیت یک کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی به نام «آلفرد نوبل» که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت آلفرد نوبل، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشریت کرده باشند.

ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد نیز در سال ۱۹۶۸ میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌گذاری شد که البته در لیست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایگاهی ندارد.

برندگان جوایز نوبل امسال در سه بخش علمی فیزیک، شیمی و پزشکی امروز طی مراسمی جایزه خود را از پادشاه سوئد دریافت می کنند.

در حوزه فیزیک، سه فیزیک‌دان آمریکایی به نام‌های «راینر ویس»، «بری سی بریش» و «کیپ استورن» این جایزه را از آنِ خود می‌کنند. این سه دانشمند در مشاهده نخستین امواج گرانشی مشارکت داشتند. مشاهده این امواج در حقیقت تاییدی بر نظریه آلبرت انیشتین بود که یک قرن قبل مطرح شده است. امواج گرانشی یک مسیر کاملاً جدید برای مشاهده رویدادهای بسیار خشن در فضا و آزمایش محدودیت دانش بشری است.

در حوزه شیمی نیز جایزه نوبل به‌طور مشترک به سه دانشمند از کشورهای سوئیس، آمریکا و انگلستان تعلق می‌گیرد. «ژاک دوبشه» ( از کشور سوئیس)، «یواخیم فرانک» (از کشور آمریکا) و «ریچارد هندرسون» (از کشور انگلستان) برندگان این جایزه جهانی هستند. این سه دانشمند روش مطالعه میکروسکوپی الکترونی کرایو را برای تعیین ساختار مولکول‌های زیستی با وضوح بالا ابداع کرده‌اند. روش تصویربرداری انجماد الکترون یک شیوه جالب برای ثبت تصاویر مولکول‌های حیات است. آکادمی نوبل در بیانیه خود اظهار کرده است: «این روش، بیوشیمی را به عصر جدیدی انتقال داده است. محققان اکنون می‌توانند مولکول‌های زیستی را در زمان حرکت منجمد کرده و فرآیندهایی را که پیش از آن دیده نشده بود، به تصویر بکشند. این امر برای درک بنیادی شیمی حیات و همچنین توسعه داروها بسیار ارزشمند و تعیین‌کننده بوده است.»

در بخش فیزیولوژی و پزشکی امسال جایزه نوبل نیز سه دانشمند آمریکایی با نام‌های «جفری سی هال»، «مایکل راسبش» و «مایکل یانگ» این جایزه را دریافت می‌کنند. آن‌ها این جایزه را برای کشف ساعت بدن به‌طور مشترک به خود اختصاص داده‌اند. نتیجه تحقیقات انجام‌شده توسط این سه دانشمند حاکی از آن بود که یک مکانیزم مولکولی در بدن انسان وجود دارد که ریتم شبانه‌روزی انسان را کنترل می‌کند.

گفتنی است جایزه صلح نوبل سال 2017 به دلیل تلاش‌های «کمپین بین‌المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای» ICAN برای از میان برداشتن سلاح‌های هسته‌ای به این گروه اعطا شده و جایزه نوبل ادبیات امسال هم به «کازو ایشیگورو» از کشور ژاپن رسیده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا