عکس برگردان های توهم زا

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم، احتمالا این روزها چنین پیغامی بارها از طریق شبکه‌های اجتماعی برایتان ارسال شده و حتی ممکن است باعث نگرانی‌تان شده باشد. آیا این خبر صحت دارد یا مثل بسیاری از شایعات دنیای مجازی فقط یک خبر نادرست از یک منبع ناموثق به حساب می‌آید؟ با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت متوجه می‌شوید ماده مخدری به نام ال‌دی وجود خارجی ندارد، اما این به معنی تکذیب خبر اصلی نیست.

باید بدانید ال‌اس‌دی (نه ال‌دی) نام ماده مخدری صنعتی و توهم‌زاست که به دلیل وجود اسید در ترکیب شیمیایی‌اش، اسید هم نامیده می‌شود و مصرف‌کنندگانش برای سادگی تلفظ به آن «ال» یا «آ» نیز می‌گویند. البته این ماده مخدر جدیدی نیست، بلکه حدود 74 سال پیش توسط دکتر آلبرت هوفمن، شیمیدان سوئیسی کشف شده است. نکته بسیار مهم این که طبق گزارش‌های روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ال‌اس‌دی گاهی روی ورقه‌های رنگی شبیه عکس برگردان یا تمبر، جاسازی می‌شود که عکس‌هایی از کارتون‌ها یا چهره‌های سرشناس را دارند.

به همین دلیل گاهی به آن تمبر، قاب، اسید کاغذی، تکه، نقطه، ریز نقطه، حیوان، بشکه، گنبد، قورباغه، ستاره سیاه، ماه آبی و آفتاب هم می‌گویند و وقتی آن را با مواد توهم‌زای دیگر مانند اکستازی مصرف می‌کنند، گند شیرین نیز نام می‌گیرد. بنابراین عکس برگردان‌هایی که به آن اشاره شده می‌تواند ال‌اس‌دی باشد نه ال‌دی و متاسفانه یکی از قوی‌ترین مواد مخدر توهم‌زاست و از طریق خوردن یا پوست جذب می‌شود و علائم مصرفش معمولا حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

این ماده در بدن باعث گشادشدن مردمک چشم‌ها، بالا رفتن دمای بدن و ضربان قلب و فشارخون، عرق کردن، لرز، رعشه، سرگیجه، گرگرفتگی، تاری دید، تهوع، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و از همه مهم‌تر توهم دیدن، شنیدن و به طور کلی تجربه چیزهایی می‌شود که واقعیت ندارند. در چنین شرایطی ممکن است فرد به حرکات پرخطری دست بزند. از سوی دیگر، امکان دارد مصرف ال‌اس‌دی، باعث آسیب‌های تنفسی، روانپریشی و مشکلات شدید روانی در فرد مصرف‌کننده و حتی کما و مرگ شود.

در عین حال هرچند ال‌اس‌دی 24 ساعت پس از مصرف از بدن دفع می‌شود، اما اثرات آن همچنان باقی می‌ماند تا جایی که گزارش‌ها نشان می‌دهند برخی مصرف‌کنندگان تا مدت‌ها پس از مصرف ال‌اس‌دی دچار کابوس‌های ترسناک و تجربه‌های توهمی می‌شوند و برای خلاص شدن از مشکلات و رسیدن به آرامش به مداخلات درمانی نیاز دارند. در این میان هنوز نتایج علمی به دست آمده درباره تاثیرات منفی ال‌اس‌دی کامل نشده است.

با این حال دانشمندان احتمال می‌دهند مصرف این ماده حتی بر سلامت جنین مادر مصرف‌کننده نیز تاثیر می‌گذارد و باعث نقص عضو آن خواهد شد. البته فراموش نکنید این موضوع که ال‌اس‌دی در غالب عکس برگردان آن هم به صورت گسترده در مدارس در حال پخش شدن است و والدین باید نگران باشند، کمی اغراق است و احتمالا برای نشان دادن اهمیت خبر و بیشتر دست به دست شدن آن به صورت هشدار در آمده است. با این حال به کارکنان مدارس و مادرها و پدرها توصیه می‌شود بیشتر مراقب دانش‌آموزان بویژه دبیرستانی‌ها باشند و ضمن اطلاع‌رسانی صحیح به بچه‌ها درخصوص خطرات مصرف انواع مواد مخدر، جلوی بروز مشکلات ثانویه را بگیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا