لارنس هربرت (Lawrence Herbert) فارغ التحصیل رشته شیمی، به صورت نیمه وقت در شرکت برادران لوین – M & J Levine Advertising – مشغول کار بود. وی از دانش خود در رشته شیمی برای سیستماتیک سازی و ساده سازی رنگدانه ها و جوهرهای رنگی تولید این شرکت استفاده کرد.
هربرت در سال 1962 با خرید دارایی های تکنولوژیکی شرکت از برادران لوین به ارزش 90 هزار دلار، آن را به پنتون (Pantone) تغییر نام داد.
محصولات اولیه این شرکت، راهنماهای پنتون (Pantone Guides) بود که شامل ورقه های مقوایی کوچکی در ابعاد 5*15 سانتی متر بود که در یک سمت، رنگ مورد نظر و در سمت دیگر نیز نمونه رنگ های مرتبط چاپ شده بودند؛ به عنوان مثال، یک صفحه می توانست شامل طیف متنوعی از رنگ زرد باشد. این سیستم با استقبال گرافیست ها، تولیدکنندگان رنگ و چاپخانه ها مواجه شد.
سیستم تطبیق رنگ پنتون ( Color Matching SystemPantone)، یک سیستم استانداردسازی رنگ ها از طریق اختصاص دادن یک عدد خاص به هر رنگ است. تولیدکنندگان مختلف می توانند از طریق مراجعه به PMS، رنگ ها را بدون نیاز به تماس مستقیم، با یکدیگر مطابقت دهند.
تأثیر رنگ ها از دیدگاه علمی
تحقیق در مورد تأثیرات رنگ ها یک پدیده جدید محسوب نمی شود؛ این مسأله را می توان در آثار مرتبوط به صدها سال قبل نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال، تئوری رنگ ها (Theory of Colours) توسط یوهان ولفگانگ فن گوته در سال 1810 منتشر شد. اگرچه این کار یک مطالعه علمی نبود، اما مطالب این کتاب، پایه تحقیقات در آینده بود.
گوته در این کتاب، تأثیر روانی رنگ ها را تشریح کرد و بیان داشت که چگونه رنگ ها، احساسات و افکار ما را تحت تأثیر خود قرار می دهند. نظریات مطرح شده در این کتاب هنوز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.
قدرت رنگ ها
رنگ ها نقش مهمی در انتقال مفاهیم برعهده دارند و می توانند حس قدرت، ترحم، ضعف یا ترس را به بیننده انتقال دهند. این مسأله بویژه در طراحی لوگوی شرکت ها و سازمان ها تأثیر بسزایی داشته و می تواند به انتقال بهتر پیام مورد نظر کمک کند.
آیا رنگ می تواند بر روی توانایی انسان اثر بگذارد؟ مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (کانادا) نشان می دهد، رنگ قرمز با افزایش تمرکز، به انجام دقیق تر کارها کمک می کند، درحالیکه رنگ آبی خلاقیت را تحریک می کند.
رنگ سال
از سال 2000 میلادی، بحث انتخاب یک رنگ خاص برای هر سال مطرح شد. رنگ سال (Color of the Year) طی جلسات محرمانه ای که در پایتخت یک کشور اروپایی برگزار می شود، در مورد رنگ سال بعد تصمیم گیری می کنند.
به نظر می رسد رنگ انتخاب شده برای هر سال، نشان دهنده حال و هوا و وضعیت روحی مردم در آن مقطع زمانی است.
پنتون برای سال 2018 میلادی رنگ فرابنفش / 3838-18 Ultra Violet را انتخاب کرده است. در چرخه رنگ گوته در خصوص رنگ بنفش (violet) عنوان غیرضروری، غیر لازم (unnecessary) ذکر شده است. فرابنفش، سایه غنی و فاخر رنگ بنفش است.
در بیانیه پنتون که پنجشنبه گذشته منتشر شد، آمده است: فرابنفش به طرز چشمگیری محرک و متفکر است. این فقط یک رنگ نیست، جستجوی یک معنا است؛ تلاش برای حس کردن جهان پر آشوب است.
رنگ فرابنفش اسرار کیهان را نشان می دهد، رموزی که پیش روی ما است و کشفیاتی فراتر از جایی که درحال حاضر هستیم.
گزارش: معصومه سوهانی
منابع: nytimes / sciencefocus / inverse / cnet
No tags for this post.