نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نخستین خالکوبی زنده جهان

خالکوبی های الکترونیکی و فناوری های جوهر هوشمند از پتانسیل اعجاب انگیزی برای اصلاح دیدگاه ما در مورد حسگرهای پوشیدنی برخوردار هستند. درحالیکه بسیاری از مهندسان، انواع مختلفی از مواد را مورد آزمایش قرار داده اند، تیمی از محققان MIT از سلول های زنده در تحقیقات خود استفاده کردند.

نخستین گام، بررسی این مسأله بود که کدام یک از سلول های آلی قابلیت استفاده را دارند و در نهایت مشخص شد که دیواره های سلولی باکتری، بهترین هدف است که از دوام و استحکام لازم در نازل چاپگر سه بعدی برخوردار است. باکتری در عین حال با هیدروژل های مورد نیاز برای چاپ دقیق سه بعدی، کاملا سازگار است.

برای آزمایش این روش، یک وصله (patch) سلول های باکتریایی بر روی یک لایه الاستومر ایجاد شد کهساختاری شبیه درخت داشت. باکتری ها در هر کدام از شاخه های درخت، با دستکاری ژنتیکی به گونه ای طراحی شدند که به محرک های مختلف پاسخ دهند.

توسعه خالکوبی زنده با سلول های باکتریایی- تصویر: MIT

زمانی که این وصله بر روی دست انسان و با حضور مواد شیمیایی مختلف مورد آزمایش قرار گرفت، باکتری ها در زمان تشخیص مواد شیمیایی، شاخه های مربوط را درخشان می کردند.

خروجی نهایی این فناوری در آینده، قابل توجه است و به گفته محققان، این روش می تواند منجر به توسعه نوعی از رایانه زنده (living computer) شود. ساختارهای پیچیده تشکیل شده از انواع مختلف سلول های مهندسی ساز با قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر، یکی از کاربردهای این فناوری خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجله Advanced Material منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newatlas

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل