ماهواره در آرام، آرام گرفت

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، روسکاسموس اعلام کرد جلسه کمیته اضطراری برای تعیین دلایل احتمالی که در پرتاب موشک  "سایوز-2.1ب" و پیشران فرگات و ماهواره متئورام و دیگر محموله های آن که در 28 نوامبر از مرکز فضایی واستوچنی پرتاب شد روز 1 دسامبر 2017 تشکیل شد.  در نتیجه، بررسی همه جانبه اطلاعات به دست آمده از اطلاعات تله متری اعضای کمیسیون تشخیص دادند که تمام تجهیزات زمینی واستوچنی و آماده سازی های قبل از پرتاب کاملا درست بوده است و ابهامی در مورد کیفیت کار نیرو های متخصص در پایگاه زمینی وجود ندارد.
کمیسیون نسبت به عملکرد سیستم ها و لوازم جانبی پرتابگر "سایوز-2.1ب" نیز مطمئن هستند و در مورد کارکرد درست آنها نیز شکی ندارد. اطلاعات نشان می دهد که تمامی اجزای موشک کار خود را تا مرحله در مدار قرار دادن محموله به خوبی انجام داده اند و بخش کلاهک حفاظتی محموله نیز به خوبی جدا شده و آن را در مدار محاسبه شده قرار داده است. مراحل بعدی کار برای یافتن دلایل عدم موفقیت محموله برای قرار گرفتن در محل مناسب ادامه دارد.
روز سه شنبه گذشته ماهواره متئور-ام  2-1 ، همچنین چند ماهواره کوچک با موشک سایوز 2- 1 ب از پایگاه پرتاب های فضایی واستوچنی راهی مدار زمین شد قرار بود از این ماهواره در موارد مختلف از جمله دریافت عکس و اطلاعات از ابرها، سطح زمین، یخ و برف، وضعیت لایه ازن و … بهره گیری شود اما دقایقی بعد از پرتاب مرکز هدایت پرواز روسیه اعلام کرد که ارتباط با ماهواره قطع شده و از سرنوشت آن اطلاعی در دسترس نیست و کارشناسان گفتند احتمال دارد متئور-ام  2-1 بدون قرار گرفتن در مدار سقوط کرده باشد. تحقیقات بعدی نشان داد که حدس متخصصان درست بوده و محل احتمالی سقوط قسمت اقیانوس اطلس، 42 عرض شمالی، 38 'غرب جغرافیایی است.
  کمیته اضطراری تشکیل شده برای بررسی حادثه سقوط  متئور-ام  2-1 اعلام کرد که با توجه به جمع بندی ها پرتابگر سایوز وظایف خود را به درستی انجام داده لذا اجازه داه می شود پرتاب های بعدی آن طبق برنامه ریزی های قبلی انجام شود. 
سخنگوی این کمیته در عین حال گفت کارشناسان مشکل را نقص فنی پیشرا تقویتی فرگات می دانند و علت کار غیرمنتظره فرگات را بررسی خواهند کرد تا در جلسه بعدی که در تاریخ 12 دسامبر 2017 برگزار خواهد شد نتیجه نهایی را اعلام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا