نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با تکنولوژی برنده جام جهانی باشید!

این روزها در حاشیه قرعه‌کشی مسابقات فوتبال جام جهانی روسیه، تب فوتبال داغ شده و بد نیست که نگاهی فناورانه نیز به آن داشته باشیم.

 تیم ملی فوتبال آلمان که در مسابقات جام جهانی گذشته موفق شد قهرمان جهان شود، در تیم آنالیز خود از تحلیل‌های پیشرفته Big Data که توسط شرکت SAP انجام می‌شد، استفاده کرده است.

شرکت SAP برای تولید 2 نرم‌افزار تحلیلی محرمانه، با تیم ملی فوتبال آلمان قرارداد بسته بود. یک نرم‌افزار با نام Penalty Insights Function مخصوص ضربات پنالتی بود و نرم‌افزار دوم کهSAP Challenger Insights  نام داشت بر ویژگی‌های بازیکنان حریف و ترکیب تیم‌ها و روش مهار آن‌ها و نیز تحلیل‌های فنی و سیستم‌های مؤثر بازی در مقابل آن‌ها تأکید داشت. جزئیات این نرم‌افزار بسیار محرمانه نگهداری می‌شود و اطلاعات بیشتری درخصوص آن منتشر نشده است.

در نرم‌افزار اول که به ضربات پنالتی اختصاص داشت، با بهره‌گیری از Database Insight Analyze  با دقت بسیار بالایی پیش‌بینی می‌شد که ضربه پنالتی در کدام جهت و به کدام نقطه دروازه زده خواهد شد. این اطلاعات توسط کادر فنی به دروازه‌بان تیم انتقال پیدا می‌کرد و به این طریق به او کمک می‌شد.

استفان لاچر، مدیر فناوری کمپانی سازنده این دو نرم‌افزار (SAP) درباره این سیستم می‌گوید: «سیستم توسعه‌یافته توسط SAP روش جدیدی از تمرین کردن را در اختیار تیم‌های فوتبال قرار داده است. با استفاده از نصب ردیاب‌ها و سنسور‌ها در تمام نقاط زمین، می‌توان زمین فوتبال را به‌صورت مجازی در دسترس داشت. ردیاب‌ها را می‌توان در دروازه‌ها و انواع پست‌های زمین قرار داد. همچنین هر یک از بازیکنان تعدادی از این سنسور‌ها را دریافت می‌کنند. توپ مورد استفاده در تمرین نیز از سنسور بهره می‌برد. در صورتی که تمرین ۱۰ بازیکن در مقابل ۱۰ بازیکن دیگر با 3 توپ توسط سیستم SAP مانیتور شود، بیش از ۷ میلیون نقطه داده به‌صورت آنی تولید و توسط سیستم تحلیل می‌شود.»

تا دهه نود میلادی استفاده از داده‌های آماری در پیش‌بینی این ورزش محبوب در جهان متداول نبود. بعد از آن استفاده از دوربین‌های دیجیتال برای تحلیل بازی‌ها، سنسورهای جی‌پی‌اس و ضربان قلب برای تخمین میزان حرکت بازیکنان، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی و میزان خواب بازیکنان و … مورد توجه واقع شدند. اما استفاده از کلان‌داده (Big Data) و نرم‌افزار توسعه‌یافته‌ای که تمام اطلاعات به دست آمده را تحلیل کند و نتیجه را در حین بازی در اختیار تیم قرار دهد، پدیده‌ای نوظهور است.

در مسابقات جام جهانی گذشته این ابزار فناورانه در اختیار تیم ملی آلمان بود و نتیجه استفاده از آن به وضوح قابل مشاهده است. درحقیقت آلمانی‌ها نشان دادند که امروزه فوتبال نیز مثل بسیاری از عرصه‌های دیگر می‌تواند تحت تأثیر تکنولوژی نتایج درخشانی به همراه داشته باشد.

بدون تردید Big Data در آینده فوتبال نقش بسیار تاثیرگذاری بازی خواهد کرد و تمام تیم‌های جهان برای موفقیت در مسابقات مهم به ابزارهای تحلیلی مدرن به عنوان نقشه بازی نیاز خواهند داشت و از آن استفاده خواهند کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل