استقبال وزیر ارتباطات از تولید تبلت داخلی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آبان‌ماه سال جاری خط تولید تبلت و گوشی همراه کودک و نوجوان با نام «انارستان» را در خرمشهر افتتاح کرد.

او درخصوص قابلیت‌های انحصاری این محصول گفته است: «این محصول با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور و با سیستم‌عامل بومی و امن به دست متخصصان ایرانی تولید می‌شود. با اولین محصول تولیدی یک انقلاب بزرگ در فضای مجازی سالم و یک بازار بزرگ اقتصادی اتفاق می‌افتد. با افتتاح این کارخانه ۴۰۰ نفر مشغول به کار شدند و پیش‌بینی می‌شود با آغاز به کار سالن تولید گوشی و تبلت ایرانی پنج هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.»

آذری جهرمی در این مراسم توافق‌نامه تولید داخلی 500 هزار تبلت و گوشی کودک و نوجوان را با نام «انارستان» امضا کرد.

این محصولات با هدف رفع دغدغه والدین برای حضور فرزندانشان در فضای مجازی طراحی و تولید شده است. از ویژگی‌های آن‌ها نیز می‌توان به امکان نظارت خانواده‌ها بر محتوای مورد نیاز کودک و نوجوان اشاره کرد.

به گفته ابوالفضل محمودی، مدیر عامل انارستان هم‌اکنون امکان پیش‌خرید تبلت کودک و نوجوان انارستان وجود دارد و سامانه پیامکی ثبت سفارش راه‌اندازی شده است. برای ثبت سفارش کافی است مشتریان عدد ۱۱۰  را به ۱۰۰۰۴۴۰ ارسال کنند.

اما باتوجه به اشاره وزیر ارتباطات به مسأله ایجاد اشتغال به این بهانه برای 1800 نفر در کشور، نگاهی داریم کوتاه به معضل نرخ بالای بیکاری در کشور و این‌که تا چه حد می‌توان با افزایش تولید داخلی با این مسأله مقابله کرد؟

امروز مهم‌ترين و نخستين خواسته خانواده‌ها از نهاد دولت و حكومت، شغل پايدار متناسب با تحصيلات و داراي درآمدي قابل قبول براي فرزندان خود است. اما آمارهاي ارائه شده نشان مي‌دهند رقمي نزديك به 3 ميليون و 200 هزار نفر از ايرانيان شغل ندارند كه سهم نيروي تحصيلكرده در اين ميان 35 درصد است. از طرفی دیگر و بر اساس آمارهاي موجود، دولت ديگر توانايي تامين منابع مالي براي اجراي طرح‌هاي عمراني را ندارد و آن‌چه به دست مي‌آورد را به حقوق كارمندان و يارانه نقدي اختصاص مي‌دهد. همه اين موارد دست به دست هم داده‌اند و سطح اشتغال را با تنگنا مواجه کرده‌اند.

بررسی وضعیت بیکاری تا پایان تابستان سال جاری نشان می‌دهد نرخ بیکاری در ۲۱ استان کاهش و در ۹ استان افزایش داشته است. استان چهارمحال و بختیاری به‌ عنوان بیکارترین استان کشور جایگزین کرمانشاه شد.

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که تقریباً نیمی از جامعه ایران با وجود داشتن توانایی کار نمی‌کنند و به طور تقریب 39.5میلیون نفر در مقابل جمعیت حدود 80 میلیونی کشور به دلایل متفاوت در تولید ناخالص داخلی نقشی ندارند. بازار کار کشور برای جذب نیرو مساعد نیست و هم‌اکنون بیش از 3.1میلیون نفر بیکار دارد. نرخ بیکاری در کشور 11.7درصد است که این نرخ برای مردان و زنان به ترتیب 9.6 و 20 درصد است.

به‌طور کلی بازار کار ایران از سه جنبه اساسی دچار مشکل است. اول آن‌که فرصت اشتغال برای جوانان کم است، دوم بازارکار، برای زنان فرصت‌های شغلی کافی ندارد و در نهایت این‌که جمعیت بیکار کشور عموماً دانش‌آموخته دانشگاهی هستند.

این در حالی است که بسیاری از شاغلان تحصیلکرده در رشته‌های تحصیلی غیرمرتبط با تحصیلات خود کار می‌کنند و همچنین نیمی از جمعیت کشور غیرفعال هستند. در چنین شرایطی درست است که به نظر می‌رسد این تولید داخلی است که می‌تواند حال ناخوش بازار کار کشور را تا حدی بهبود بخشد، اما به‌طور کلی باید در این زمینه یک سیاست‌گذاری کلان در سطح ملی وجود داشته باشد تا با تکیه بر شناخت مزیت‌های نسبی، حداکثر سود از سرمایه‌گذاری برای تقویت تولید داخلی عاید کشور شود.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا