نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نمایشگاه "علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد" برگزار شد

این گردهمایی با حضور ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر خاکی صدیق ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، ریاست دانشکده برق، مهندس خدادادی ریاست جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیر الدین طوسی و برخی از معاونین حوزه شهرداری، مهندسین و جمع کثیری از متخصصان و دانشجویان برگزار شد.

نمایشگاهی از آخرین دستاوردها در زمینه رباتیک در معرض دید  مدعوین و دانشجویان و علاقمندان قرار گرفت و به نمایش گذاشته شد.

علی نوبخت رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش و نمایشگاه اظهار داشت: در گذشت زمان دانشگاه‌ها از حوزه آموزش محوری صرف، در نسل اول به پژوهش محوری در نسل دوم و در سال‌های اخیر به کارآفرین محوری به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم ارتقا استراتژیک داشته‌اند تا علاوه بر ایفای نقش دانشگاه‌های نسل‌های قبلی در حوزه‌های آموزش و پژوهش، نقش موثرتری در توسعه اقتصادی –اجتماعی جامعه، ثروت آفرینی، کار آفرینی و کاربردی کردن علوم داشته باشند.

وی ادامه داد: در واقع دانشگاه‌های نسل سوم پاسخی هستند برای سوال “علم بهتر است یا ثروت” با پاسخ “علم بهتر است با ثروت”چرا که دانشگاه‌ها محملی برای تبدیل علم به اشتغال، کارآفرینی و ثروت است.

رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته شده، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته شده  و به عنوان دانشگاه های نسل چهارم جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود ایفای نقش کنند.

نوبخت افزود: تشخیص اینکه جامعه الان در چه وضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد، سرمایه‌گذاری‌های مالی و انسانی باید به کدام سو گسیل یابند و چگونگی حرکت جامعه به سمت وضعیت مطلوب و ارتقای جایگاه کشور در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی و بنابراین به نوعی تعیین مسیر سیاست‌گذاری علمی کشور به عهده دانشگاه‌های نسل چهارم است.

نوبخت در خصوص قوانین بالا دستی حمایت کننده از ارتباط صنعت و دانشگاه توضیحاتی را ارائه داد.

وی به ویژگی‌های جامعه ایرانی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: این کشور باید از دانش پیشرفته-توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی برخوردار باشد. همچنین باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی(شامل آسیای میانه-قفقاز و خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقا نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل دست یابد.

وی در خصوص اقدامات نوآوری و گسترش نقش بخش خصوص و تعاونی در این قلمرو گفت: در این راستا طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی –ملی بین‌المللی و پیش بینی ساختار های اجرایی لازم، تامین و پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت جواز امتیاز علمی در سطح بین‌المللی و خرید جواز های امتیاز علمی ثبت شده داخلی توسط تولیدکنندگان، توسعه ساختارها و زیر بناهای لازم برای رشد فعالیت‌های دانایی محور در بخش دولتی و خصوصی به ویژه گسترش پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، اقدام برای اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد تسهیلات لازم جهت ارجاع کار و عقد قرارداد فعالیت‌های پژوهشی و فنی دولت با بخش خصوصی و تعاونی و حمایت از ورود بخش خصوصی و تعاونی، اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم جهت حمایت مالی مستقیم ضروری است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین به بخشی از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: در بند ۷ آن تحول در نظام آموزش عالی و پژوهش مواردی چون افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به سه درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه پنجم و افزایش ورود دانش آموختگان دوره کارشناسی به دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ۲۰ درصد و دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن در برنامه پنجم، ارتباط موثر بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنعت و بخش‌های مربوط جامعه، توانمندسازی بخش غیردولتی برای مشارکت در تولید علم و فناوری، دستیابی به فناوری‌های پیش رفته مورد نیاز ذکر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل