نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از یادگیری ماشینی برای مبارزه با حملات سایبری

بنگاه‌های امنیتی تقریبا از هر گونه تلاشی برای نجات جهان از شر حملات سایبری دریغ نمی‌کنند ولی همیشه دانشمندان یک گام از مهاجمان عقب بوده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد که راهکارهای جدیدی برای رفع مشکلات یاد شده به‌دست‌آمده است و دانشمندان می‌خواهند از هوش مصنوعی برای مبارزه با مهاجمان سایبری بهره بگیرند.

با توجه به حرکت سریع جهان ما به‌سوی اینترنت اشیاء شاهد این هستیم که نیاز به چنین موضوعی روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است. البته شاید بگویید که استفاده از هوش مصنوعی امری بدیهی به حساب می‌آید ولی دانشمندان برای انجام این کار با مشکلاتی نیز روبرو بوده‌اند.

شان سالیوان (Sean Sullivan) به‌عنوان مشاور ارشد امنیتی در بنگاه امنیتی F-Secure دراین‌باره می‌گوید که این روش می‌تواند با تحلیل داده‌هایی بسیار عظیم به سراغ مقابله با اقدام‌های در راستای حمله بروند.  این بنگاه امنیتی در هر روز نمونه‌هایی از 500 هزار فایل حمله سایبری را تحلیل می‌کند که در میان آن‌ها بیش از 10 هزار بدافزار و  60 هزار دامنه وب مخرب وجود دارند. برای انسان‌ها تحلیل کردن این موارد به‌هیچ‌عنوان ممکن نیست ولی هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل این حجم عظیم از داده‌ها به سراغ مبارزه با احتمالات رفته و به‌صورت قطعی برای کشف این مخاطرات اقدام کند.

به‌این‌ترتیب می‌توان در نظر داشت که یادگیری ماشینی می‌تواند موجب شود که به‌مرورزمان، روش‌های جدیدی را شاهد باشیم و این ساختار نیز راه مبارزه با آن‌ها را فرابگیرد. به‌این‌ترتیب هرگاه که یک فایل با پرچم خطرناک نشانه‌گذاری می‌شود، این هوش مصنوعی می‌تواند  درک کند که این حمله در کدام مرحله قرار دارد، مراحل ابتدایی یا مراحل پیشرفته.

البته این سیستم در مراحل اولیه کار خود قرار دارد و ارائه آن در سطح گسترده نیاز به تلاش و توسعه بیشتری دارد. با این وجود می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک این سیستم بتواند دنیای دیجیتالی ما را اندکی امن‌تر سازد.

منبع: financialexpress

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل