سواحل مکران زیستگاه 200 گونه پرنده

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سواحل مَکُّران در همجواری آب های اقیانوسی دریای عمان دارای گونه های مهم حیات وحش نظیر پستانداران، آبزیان، خزندگان، دوزیستان، نرم تنان و پرندگان است که حیات وحش این منطقه را علاوه بر زیبایی های خدادادی، دیدنی تر کرده است.
سایت بندر تیس تا تاسیسات آب شیرین کن، سایت چابهار، رمین، بندربریس، خور گواتر، خور باهو کلات، سواحل بین خور گواتر و خور باهو و سایت خور باهو از مهمترین مناطق زیستگاهی و سرشماری پرندگان بحساب می آید.
پرندگان در داخل خورهای پر پیچ و خم جنگل های حرا و سواحل ماسه ای چابهار نیز زیست می کنند.
در سواحل دریای عمان و خلیج فارس 9 راسته، 32 خانواده و 110 گونه پرنده از مجموعه پرندگان ایران به صورت ساکن و مهاجر شناسایی و از میان پرندگان کمیاب دنیا تاکنون پلیکان پاخاکستری و گیلانشاه خالدار به صورت مهاجر عبوری یا فصلی در فصول پاییز و زمستان در ناحیه ساحلی جنوب کشور مشاهده شده است.
با توجه به وفور مواد غذایی، امنیت و آرامش انواع پرندگان سواحل مکران را پناهگاه خوبی برای زمستان گذرانی و زیست انتخاب می کنند.
خرس سیاه، پلنگ، سنجاب راه راه بلوچی و هوبره از دیگر جاذبه ها و دیدنی های کمیاب جنوب سیستان و بلوچستان است.
از پستانداران دریایی شاخص منطقه می توان به نهنگ گوژپشت، گاو دریایی، دلفین معمولی، نهنگ آبی، نهنگ براید، نهنگ خاکستری، دلفین گوژپشت، دلفین بینی بطری، نهنگ دندان کلفت و پورپویز پوزه پهن اشاره کرد.
شکار، آلودگی نفتی، توسعه آبزی پروری، فعالیت های تفرجی و دگرگون سازی شرایط زیستگاهی یا انجام برنامه های نا هماهنگ توسعه اقتصادی در ناحیه ساحلی از جمله مواردی محسوب می شود که امنیت زیستگاهی پرندگان مهاجر و بقای آنها را در ناحیه ساحلی جنوب استان و حتی کشور تحت الشعاع قرار داده است.
از انواع خزندگان منطقه پنج گونه لاک پشت دریایی شامل لاک پشت های سرخ، سبز، پشت عقابی، پشت زیتونی ریدلی و پشت چرمی و 9 گونه مار دریایی شامل مار دریایی نوکدار، حلقه دار، سرکوچک، خلیج فارس، آراسته، زرد، کوتاه، شکم زرد و افعی شکل در سواحل مکران (دریای عمان) یافت می شوند.
با آغاز فصل سرما در مناطق سردسیر جهان انواع پرندگان برای زمستان گذرانی به سواحل زیبای مکران کوچ کرده اند که پرواز و سر و صدای آنها برای مردم محلی و مسافران جذابیت خاصی دارد و حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی در طول نوار ساحلی بنادر چابهار و کنارک به همراه سایر جاذبه های زیست محیطی جلوه ویژه ای به طبیعت منطقه داده است.
سیستان و بلوچستان با توجه به قرار داشتن در مسیر مهاجرت پرندگان مناطق سردسیر هر سال از اواخر پاییز تا اوایل بهار میزبان گونه های مختلف پرندگان آبزی و کنار آبزی است.
سواحل دریای عمان در محدوده چابهار و کنارک به دلیل آب و هوای مساعد و بهاری علاوه بر میزبانی پرندگان، میزبان مهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور و سیستان و بلوچستان است که می خواهند چند روزی از برف و سرما دوری و با حضور در این منطقه به گردش و تفریح بپردازند.
آب های ساحلی متصل به اقیانوس، سواحل شنی، ماسه ای و صخره ای، انواع جاذبه های طبیعی از جمله کوههای مریخی (مینیاتوری) به موازات دریا از منطقه کچو تا نزدیکی خلیج گوادر، تپه گل فشان در شمال غرب چابهار، رشته ارتفاعات فرسایش یافته در مسیر جاده ساحلی چابهار ـ گوادر و چابهار ـ کهیر، تمساح منحصربه فرد پوزه کوتاه و درختان انجیر معابد نعمت های خداوندی موجود در این گوشه از ایران اسلامی است که می تواند برای گردشگران داخلی و خارجی زیبا و دیدنی باشد.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان های چابهار و کنارک در نیمه دوم سال هوای مساعد و بهاری دارند که علاوه بر اشتیاق زیاد هموطنان برای مسافرت به این مناطق، همه ساله میزبان هزاران پرنده از دور دست ترین نقاط جهان هستند.
اشرفعلی حسینی افزود: بر اساس آمارها هر سال بیش از 60 هزار قطعه پرنده به سواحل مکران در محدوده جنوب سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده و هم اینک در 22 سایت در حال زمستان گذرانی هستند.
وی ادامه داد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر مربوط به خور باهو و خلیج گواتر است و تا اوایل بهار پرندگان در این مناطق حضور دارند.
وی بیان کرد: در سواحل مکران انواع پرندگان از گونه های شاخص نظیر پلیکان خاکستری، فلامینگو، باکلان، انواع حواصیل و اگرت ها، کاکایی ها، آبجلبک ها، عقاب دریایی دم سفید، پرستوها، عقاب شاهی، پرندگان شکاری مثل عقاب ماهیگیر و غیره مشغول به زمستان گذرانی هستند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست چابهار دلیل مهاجرت پرندگان به سواحل سیستان و بلوچستان را امنیت خوب زیستگاهها، تالاب ها و خورها، هوای معتدل و مطلوبیت آن در فصل زمستان عنوان کرد.
براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا