خشونت علیه زنان کی پایان می یابد؟

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه (Resolution 54/134)، تاریخ 25 نوامبر (4 آذر) را به نام روز بین المللی (تلاش برای) پایان دادن به خشونت علیه زنان (International Day for the Elimination of Violence against Women) تعیین کرد.

از لحاظ تاریخی، این تاریخ همزمان با سالروز ترور خواهران میرابل (Mirabal sisters)، فعالان سیاسی در جمهوری دومنیکن در 25 نوامبر 1960 است.

شعار کسی را از قلم نیفتد: پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران  (Leave no one behind: end violence against women and girls) به عنوان محور کمپین 2017 تعیین شده است.

آمار خشونت علیه زنان

اطلاعات جمع آوری شده از 87 کشور جهان طی سال های 2005 تا 2016 نشان می دهد، 19 درصد زنان و دختران 15 تا 49 ساله (در بازه 12 ماهه انجام این تحقیق)، با خشونت جسمی / جنسی از سوی همسر خود مواجه شدند.

سازمان بین المللی امدادرسان اکسفام نیز در گزارشی، به بررسی وضعیت خشونت علیه زنان و دختران در سطح جهان پرداخته است. در این گزارش آمده است، از هر سه زن یک نفر (معادل 35 درصد) یعنی بیش از یک میلیارد زن در طول زندگی خود نوعی از خشونت را تجربه می کنند.

همچنین بیش از 700 میلیون زن در سراسر جهان در سنین پایین ازدواج کرده اند که از این بین، یک زن از هر سه زن در سن کمتر از 15 سالگی ازدواج کرده است.

اشکال مختلف خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان طیف وسیعی از جمله خشونت خانوادگی، آزار و اذیت و تجاوز جنسی، ازدواج در سنین پایین، ازدواج اجباری و قاچاق جنسی را دربر می گیرد که زندگی دختران و زنان را از سنین کودکی تا میانسالی تحت تأثیر قرار می دهد.

از هر سه زن یک نفر (معادل 35 درصد) یعنی بیش از یک میلیارد زن، در طول زندگی خود نوعی از خشونت را تجربه می کنند

در برخی جوامع، این نوع رفتارهای خشونت آمیز علیه دختران و زنان طبیعی قلمداد شده و هیچ مجازاتی شامل حال مجرمان نمی شود.

پیوند خشونت با فقر

آمارها نشان می دهند که زنان فقیر بیش از سایر زنان، خشونت از سوی خانواده و همسر را تجربه می کنند. بیشتر کارشناسان براین باورند که خشونت علیه دختران و زنان یکی از اصلی ترین موانع در مسیر پایان دادن به فقر در جهان محسوب می شود.

خشونت علیه زنان نه تنها زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه تلاش ها در جهت توسعه جوامع و گسترش دموکراسی در سطح جهان را نیز تضعیف می کند. خشونت باعث گرفتار شدن زنان در فقر، محدود کردن انتخاب ها و امکان دسترسی آنان به آموزش، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی می شود.

یکی از چالش های عمده در مسیر مقابله با خشونت علیه زنان و دختران، کمبود بودجه است. چارچوب ها و برنامه های تعیین شده در اهداف توسعه پایدار که شامل هدف ویژه ای برای پایان دادن به خشونت علیه زنان است، نیازمند تأمین بودجه است تا بتواند منجر به تغییرات مهم و قابل توجه در زندگی زنان و دختران شود. 

توانمندسازی زنان و دختران، وضع قوانین حمایتی از زنان، مقابله با تبعیض های جنسیتی، تلاش برای از بین بردن ناهنجاری های اجتماعی مرتبط با خشونت علیه زنان، نیازمند تلاش نهادهای مدنی، دولت ها و سازمان های بین المللی است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: oxfam / UN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا