کارآفرینان پیشروهای جهان آینده هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، کتر محمد صادق بیجندی در سلسله نشست‌های کارآفرینی و همایش "مسیر آینده من" که به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی در دانشگاه اراک برگزار شد، عنوان کرد: سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی از سال ١٣٧٧ در زمانی که تصوری از سونامی فارغ‌التحصیلان جویای کار در کشور وجود نداشت، تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه و تحقیقات گسترده در حوزه اشتغال و کارآفرینی محور کار سازمان در ابتدای تاسیس بوده است، افزود: در سال ١٣٩١ ماموریت تجاری‌سازی فناوری نیز در دستور کار سازمان قرار گرفت که در زمینه توسعه پژوهش نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

بیجندی با تاکید بر اینکه ارزش پژوهش به تجاری‌سازی و تولید محصول است، تصریح کرد: سازمان در حال حاضر دارای سه پارک در استان تهران، البرز و کرمانشاه و ٢٤ مرکز رشد است که 6 مرکز تحت نظارت وزارت بهداشت و باقی تحت نظارت وزارت علوم هستند، این مرکز همچنین ١٠ کانون شکوفایی و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری نیز دارد.

وی افزود: ٥٠١ شرکت در پارک‌های سازمان مستقر هستند که ١٠٣ شرکت موفق به کسب درجه دانش‌بنیانی شده‌اند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با اشاره به حمایت از افراد صاحب ایده به عنوان طرح‌های تعریف شده برای سازمان، دیگر حمایت‌ها را شامل کمک در جهت تیم‌سازی، ثبت شرکت و هدایتگری و حرکت در مسیر درست کارآفرینی و اشتغال دانست.

وی در ادامه به وضعیت دانشگاه‌ها در طول زمان اشاره کرد و گفت: دانشگاه نسل اول آموزش‌محور بود، دانشگاه نسل دوم توامان به آموزش و پژوهش توجه داشت و دانشگاه نسل سوم در کنار آموزش و پژوهش بحث کارآفرینی را نیز دنبال می‌کند.

بیجندی گفت: دانشگاه نسل چهارم در کنار وظایف دانشگاه‌های نسل سوم نقش‌آفرینی، جهت‌دهی آینده و سنجش نقاط قوت و ضعف جامعه را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: دانشگاه نسل سوم محل تربیت کارآفرین و افراد مولد است. این دانشگاه دارای ارتباط با صنعت، روحیه بالای کارآفرینی و خلاقیت، مهارت شغلی و مدیریتی و مرکز رشد و پارک علم و فناوری است و برنامه آموزش عالی در این دانشگاه در عین حال که ساده‌سازی شده کیفیت بالایی دارد و امکان بازآموزی، نوسازی و بهبود مهارت، آموزش و پژوهش و اجرا را میسر می‌کند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در آلمان ٩٢ درصد مردم سهامدار شرکت‌های مختلف هستند، اما این میزان در ایران به حداقل حد ممکن می‌رسد و این شرایط حاکی از آن است که دانشگاه به وظیفه خود عمل نکرده است و موفق به هدایت نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه و بورس نشده است.

وی به مشاغل آینده دنیا اشاره کرد و گفت: در آینده شاهد مشاغلی همچون جراحی از راه دور، احیاکنندگان طبیعت، طراحان زباله، متخصصان تسهیل پروژه، راهنمایان سیستم بهداشتی و درمانی، درمانگر سال‌های پایانی عمر، طراحان بازی‌سازی، مشاوران ربات‌ها و متخصصان چندرسانه‌ای خواهیم بود و بواسطه انقلاب صنعتی چهارم در آینده بسیاری از مشاغل را نخواهیم داشت.

بیجندی اظهار کرد: در آینده بواسطه توسعه ادوات و ابزارها، کشاورزی به سبک فعلی را نخواهیم داشت، توسعه ربات‌ها شمار کارگران کارخانجات را کاهش می‌دهد، نرم‌افزار word smith جایگزین گزارشگران خبری می‌شود، نرم‌افزار املیا که امروز به ٢٠ زبان دنیا فعال است، جایگزین فروش تلفنی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠٢٥ حدود ٢٥٠ میلیون اپراتور بیکار ‌شوند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: کارآفرینان در همه اتفاقات از دیگران جلوتر هستند، چراکه آینده را رصد می‌کنند و به برنامه هدف و مسیر خود واقف هستند، آنها نسبت به تیم‌سازی آگاهند و از شکست هراسی ندارند.

به گزارش ایسنا، در این همایش علیرضا فضلعلی، معاون پژوهشی دانشگاه اراک نیز اظهار کرد: بحث کارآفرینی در جامعه بواسطه اشتغالزایی مورد توجه قرار گرفته است؛ در صورتی که موضوع اشتغالزایی بواسطه کارآفرینی چیزی فراتر از ایجاد شغل است.

فضلعلی با اشاره به اینکه کارآفرینی بحث افراد پیشرو در آینده را مورد توجه دارد، افزود: مسلما کشورهای توسعه‌یافته در امر کارآفرینی پیشرو هستند، اما در کشور ما نیز فضای کارآفرینی برای علاقه‌مندان مهیاست.

وی تصریح کرد: کارآفرینی امروز از ضرورت‌ها فراتر رفته است، چراکه کارآفرینان پیشروهای جهان آینده هستند و این افراد آینده را در اختیار خواهند داشت. 

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: امید است که کارآفرینان بزرگی را در کشور داشته و مرجعیت علمی در جهان آینده را در اختیار داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا