جهنمی از آتشفشانهای فعال در یک ابرسیاره فرامنظومه شمسی

دانشمندان ناسا متوجه شده اند دما در یکی از سیارات فرامنظومه شمسی همراه با نوسانات زیادی باشد. این به معنای آن است که احتمالا در این سیاره آتشفشانهای فعال وجود دارد.

دانشمندان آژانس فضانوردی آمریکا با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر متوجه شده اند که دما در سیاره فرامنظومه شمسی 55 Cancri e – سیاره ای که 8 برابر زمین بوده و در فاصله 40 سال نوری از ما قرار دارد – از سال 2011 تا 2013 بین یکهزار تا 2700 درجه سلسیوس نوسان داشته است.

دانشمندان به این نکته اشاره می کنند که این برای نخستین بار است چنین تغییرات بزرگی در نور مربوط به یک سیاره فرامنظومه شمسی مشاهده می شود و جالبتر اینکه تا پیش از این نیز هیچگونه فعالیت حرارتی در سطح هیچ یک از سیارات فرامنظومه شمسی رصد نشده بود.

به طور کلی دانشمندان مطمئن نیستند که چه عاملی باعث ایجاد تغییرات دمایی قابل توجه در این سیاره و احتمالا سایر سیارات فرامنظومه شمسی دیگر است اما فعالیتهای آتشفشانی کاندیدادی اول مورد نظر ناساست.

درصورتیکه این نظریه واقعیت داشته باشد آنگاه باید گفت فعالیتهای آتشفشانی در سیاره فرامنظومه شمسی 55 Cancri e احتمالا شدیدتر از آن چیزی است که در lo، قمر مشتری در حال روی داده است. برآورد می شود فعالیت های آتشفشانی در این قمر شدیدترین نوع در سراسر منظومه شمسی باشد.

تا پیش از این اخترشناسان تصور می کردند این سیاره فرامنظومه شمسی آنقدر غنی از کربن است که می توان آن را مملو از الماس دانست اما مطالعات اخیر نشان می دهد در برآورد حجم کربن در این سیاره به نوعی اغراق شده است. نکته جالب دیگر این است که پیشتر هم برخی تصور می کردند در این سیاره انبوهی از آب وجود دارد.