نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برپایی سمپوزیومی برای معرفی تکنیک ویرایش هدفمند ژنوم موجودات

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، سمپوزیوم کریسپر امروز چهارشنبه، اول آذر ماه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور دکتر محمدحسین صنعتی معاون پژوهشی این پژوهشگاه برگزار شد.

صادق شجاعی، دبیر اجرایی سمپوزیوم درباره کریسپر گفت: تکنیک کریسپر یا خوشه‌های تناوبی متقارن کوتاه با فواصل منظم در حال حاضر بحث روز خبرهای علمی در دنیا است و دانشمندان معتقدند این تکنیک می‌تواند آینده زندگی جوامع بشری را تغییر دهد، زیرا با استفاده از این تکنیک می‌توان ژنوم موجودات را به صورت هدفمند و کنترل شده ویرایش کرد، یعنی می‌توان یک ژن خاص را در یک جایگاه مشخص وارد و یا یک ژن را حذف کرد.

این دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی گیاهی تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌ها و پژوهش‌های کشورهای پیشرفته درباره تکنیک کریسپر هدف از برگزاری این سمپوزیوم گسترش و معرفی این تکنیک در کشور جهت استفاده از مزایای آن است. برای مثال با استفاده از این تکنیک می‌توان گیاهانی تولید کرد که نسبت به خشکی و شوری مقاوم باشند و یا بازدهی آنان در تولید محصول بیشتر باشد.

دکتر کسری اصفهانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر مسعود توحیدفر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر الهه توکل عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دکتر مهدی شمس‌آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دکتر محسن بصیری عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به عنوان سخنرانان سمپوزیوم درباره تاریخچه و مفاهیم اولیه کریسپر، تکنیک‌های ویرایش ژنومی، کاربرد کریسپر در ویرایش ژنومی گیاهان، کاربرد کریسپر در ویرایش ژنومی جانوران و مزایا و معایب کریسپر اطلاعاتی ارائه دادند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل