توالت، یک بحران جهانی

سازمان ملل متحد (UN)امروز (19 نوامبر) را روز جهانی توالت (World Toilet Day) نام‌گذاری کرده است. هدف از انتخاب یک روز در سال برای این مناسبت نمادین، بالابردن سطح آگاهی جوامع درخصوص آسیب‌هایی است که عدم استفاده از سرویس های بهداشتی برای انسان و کره زمین ایجاد می‌کند و نیز تأکید بر حق برابر همه انسان‌ها در دسترسی به سرویس بهداشتی است.

جمعیت ۷ میلیارد نفری کره زمین، جامعه جهانی و فعالان محیط زیست را بر آن داشته است که مسئله کمبود توالت را به عنوان یک بحران جهانی در نظر بگیرند. بحرانی که هم‌ردۀ جنگ، کمبود آب و غذای سالم ارزیابی می‌شود. در همین راستا، از سال ۲۰۰۱ میلادی، سازمان بین‌المللی توالت (World Toilet Organization) با شرکت 53 کشور جهان در سنگاپور تأسیس شده تا سرویس بهداشتی مدرن را در سراسر جهان توسعه دهد.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال گذشته ۲.۴ بیلیون انسان در شرایط بهداشتی نامناسب زندگی می‌کنند. همچنین ۴۰ درصد از مردم دنیا هنوز به سرویس بهداشتی تمیز و حتی سرویس بهداشتی دسترسی ندارند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در این میان، زنان و کودکان از مهم‌ترین قربانیان این بحران به شمار می‌آیند. تاکنون مادران زیادی در سراسر جهان کودکان خود را بر اثر ذات‌الریه و اسهال عفونی از دست داده‌اند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، عامل اصلی این دو بیماری عدم دسترسی به سرویس بهداشتی بوده است.

در حال حاضر کشور سنگاپور ازنظر داشتن سرویس‌های بهداشتی مناسب و تمیز در رتبه نخست دنیا و کشور سوئیس در مقام دوم جهان قرار دارد.

بر اساس گزارش مؤسسه نظرسنجی گالوپ، 96 درصد از مردم کشور بوسنی‌هرزگوئین بعد از استفاده از توالت دست‌های خود را می‌شویند. به همین دلیل این کشور پاکیزه‌ترین کشور جهان از این نظر نام گرفته است. کشور کوچک مولداوی در رتبه دوم در این گزارش قرار دارد و هلند آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است، چراکه تنها 50 درصد از مردم آن ترجیح می‌دهند دست‌های خود را بعد از استفاده از توالت بشویند.

متأسفانه سازمان بین‌المللی توالت در ایران شاخه‌ای ندارد و وضعیت سرویس‌های بهداشتی عمومی در کشورمان مطلوب نیست. چندی پیش، شهرداری قزوین در ابتکاری جالب، نخستین همایش ملی سرویس‌های بهداشتی عمومی را با حضور فعالان محیط‌زیست برگزار کرد. اما این نگاه علمی به موضوع سرویس‌های بهداشتی و فناوری‌های نوین بازیافت ضایعات و فضولات انسانی، در سال‌های اخیر تداوم نداشته است و عدم دسترسی به سرویس بهداشتی مطلوب و مناسب، یکی از معضلات جامعه شهری به خصوص در تهران به شمار می‌رود.

و اما سازمان ملل متحد حقایق و آمار و ارقام جالبی به مناسبت روز جهانی توالت منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، حدود 60 درصد از جمعیت جهان، یعنی تقریباً 4.5 میلیارد نفر، به توالت خانگی و امن دسترسی ندارند.

862 میلیون نفر از مردم جهان در فضاهای باز قضای حاجت می‌کنند.

1.8 میلیارد نفر از مردم جهان از منابع آب ناسالمی استفاده می‌کنند که در برابر آلودگی از فاضلاب دستشویی‌ها محافظت نشده است.

به‌طور کلی 80 درصد فاضلاب تولیدشده در جهان بدون تصفیه، به اکوسیستم بازمی‌گردد.

تنها 39 درصد جمعیت جهان از سرویس بهداشتی پاکیزه استفاده می‌کنند.

درمجموع با کمک آب سالم و بهداشت مناسب و سیستم دفع فاضلاب بهداشتی، می‌توان از 842 هزار مرگ در هر سال جلوگیری کرد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا