نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشتازی مردان در بهبود اختلالات ناشی از ضربه مغزی

ضربه مغزی یا MTBI یک آسیب مغزی خفیف و یک مشکل شایع پزشکی است، که درعملکرد شناختی و کیفیت زندگی افراد بسیار موثر است. براساس مطالعه جدید، زنان نسبت به مردان با اختلالات بیشتری بعد از ضربات مغزی مواجه می‌شوند. پژوهشگران در این مطالعه کارکرد حافظه در افراد سالم و بیماران مبتلا به MTBI را بررسی کردند.

بخش‌های مشخصی در مغز وجود دارند که به عنوان سطوح فعال عمل کرده و باعث افزایش کارایی حافظه می‌شوند. باید توجه داشت که افزایش عملکرد در بخش‌های داخلی و دو طرفه جداره مغز باعث افزایش عملکرد حافظه در هر گروه می‌شود. در این مطالعه سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند که نتایج به این صورت بود که در گروه اول، مقایسه دیداری الگوهای فعالیت حافظه، عملکرد بیشتر زنان نسبت به مردان مخصوصا در قسمت‌های پیشانی را نشان داد.

در گروه دوم فعالیت بسیار کمتری در زنان مبتلا به MTBI نسبت به زنان تحت کنترل دیده شد، و فعالیت بسیار قابل ملاحظه ای در مردان مبتلا به MBTI نسبت به مردان تحت کنترل مشاهده شد.

در گروه سوم و در طی شش هفته مطالعه مداوم، زنان مبتلا به MTBI یک الگوی کم-فعالی مزمن را نشان دادند در حالیکه در مردان مبتلا بهMBTI عود کننده، بیش-فعالی و بازگشت به سطح عملکرد مشابه مردان تحت کنترل دیده شد. نتایج این مطالعه تحت عنوان «زنان نسبت به مردان دوره نقاهت سخت تری بعد از ضربه مغزی سپری می‌کنند» در مجله رادیولوژی منتشر شد.

در اکثر موارد، بیماران مبتلا به MBTI ، معمولا در عرض سه ماه به طور کامل بهبود می‌یابند. ده الی پانزده درصد مبتلایان به BMTI  ممکن است بیشتر از سه ماه مشکلات مداوم شامل سردرد بعد از سانحه، اختلال خواب، از دست دادن تعادل، از دست دادن حافظه و اختلالات شناختی، خلقی، عاطفی و سایر اختلالات را تجربه کنند.

در سال‌های اخیر ضایعات به جامانده از ضربه مغزی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و باعث نگرانی‌های بسیار زیادی به ویژه در میان ورزشکاران آماتور، حرفه‌ای و سازمان‌های ورزشی شده است . گزارشات متعددی نشان می‌دهند که حین ورزش های مشابه ورزشکاران زن نسبت به ورزشکاران مرد بیشتر دچار ضربه مغزی می‌شوند.

چی جن نویسنده این مطالعه از مرکز رادیولوژی و تحقیقات مغز دانشگاه علوم پزشکی شانگهو و سرپرست بیمارستان چی یا یی در تایوان می‌گوید: «زنان بیشتر از مردان به دنبال مراقبت‌های پزشکی ناشی از اثرات به جامانده از ضربه مغزی، با نسبت تقریبی دو به یک هستند.» او همچنین بیان می‌کند: «ما از وجود پیامدهای متفاوت BMTI  در بین زنان ومردان متعجبیم.»

دکتر چن و همکارانش تصمیم گرفتند تا تفاوت‌های عینی جنسیتی در MTBI را با تصویربرداری MRI و تجزیه و تحلیل الگوهای فعالیت مغز در طول عملکرد حافظه ارزیابی کنند. دکتر می‌گوید: «مشکل عملکرد حافظه معمولا به صورت اختلالات بعد از MBTI  گزارش می‌شود.عملکرد یا کارایی حافظه درطیف گسترده‌ای از مهارت‌های شناختی بسیار مهم است و اختلال در عملکرد حافظه اثرات قابل توجهی در زندگی روزانه افراد می‌تواند داشته باشد». پژوهشگران در این مطالعه سی بیمار مبتلا به MBRI و فرد تحت کنترل را مورد بررسی قرار دادند. هردو گروه از تعداد مساوی زنان و مردان تشکیل شده بودند. یک ماه بعد ازسانحه مبتلایان به MBRI  تحت آزمون fMRI قرار گرفتند و این آزمون تا شش هفته بعد از اولین اسکن ادامه داشت. تمامی شرکت کنندگان تحت آزمون‌های عصبی یا نئروفیزیولوژیک (CPT)، شامل دیجت اسپن و آزمون عملکرد مداوم حافظه قرار گرفتند. دیجت اسپن یک نوع تست حافظه کوتاه مدت است که مشخص می‌کند چه تعداد شماره را شرکت کنندگان می‌توانند در یک مدت محدود به خاطر داشته باشند و CPT نیز میزان تحمل ، قدرت انتخاب و تصمیم گیری آنی افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

نتایج اولیه fMRI از بیماران مبتلا به MTBI افزایش عملکرد حافظه در مردان و کاهش عملکرد حافظه در زنان را در مقایسه با گروه تحت کنترل نشان داد. اما بررسی نتایج fMRI در طول شش هفته نشان داد که مردان مبتلا به MTBI به مرور به حالت مشابه و عملکرد نرمال افراد تحت کنترل برمی‌گردند در حالیکه زنان بیمار کمکاری مداوم و مشکلات عملکرد حافظه را همچنان نشان می‌دهند. نتایج آزمون‌های عصبی نیز نشان داد که زنان مبتلا به MTBI  در مقایسه با گروه تحت کنترل کمترین امتیاز آزمون دیجت اسپن را دریافت کردند. دکتر چن در این باره می‌گوید: «این یافته ها حاکی از شواهدی هستند که جنس مونث ممکن است خطر ابتلا به اختلالات حافظه را بعد از MTBI داشته باشد. اگر این مورد صحت داشته باشد، در آنصورت باید تلاش زیادی شود تا در همان مراحل اولیهMTBI  در زنان بیمار تشخیص داده شود». دکتر چن همچنین بیان می‌کند: «به دلیل کارایی بالای fMRI در تشخیص اختلال عملکرد حافظه، پیش بینی نتایج و نمایش اثرات درمان ، ممکن است در آینده کاربرد آن در پروتکل درمان MTBI توصیه شود. البته باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام بگیرد و تنها به یافته های اولیه اکتفا نشود.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل