نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حجاب ورزشی نایک اختراع برتر سال از نگاه تايم

حجاب ورزشی نایک یکی از 25 اختراع مهم سال 2017 است. «منال رستوم» یک دونده مصری است که گروهی را  در فیسبوک، با عنوان «ناجی حجاب» راه‌اندازی کرده و در این گروه نزدیک به نیم میلیون نفرعضو دارد. او با طراحی‌های حجاب کمپانی نایک در مسابقات شرکت کرده است و این کمپانی یکی از حامیان اوست. منال رستوم می‌گوید: «شرکت در مسابقه ورزشی با حجاب سخت است، اگر جنس لباس سنگین باشد باعث می‌شود ورزشکار به شدت عرق کند، اگر زیادی سبک باشد ممکن است در طول مسابقه حجاب باز شود و از سر بیافتد و اگر اشتباه بسته شود حس می‌کنید در حال خفه شدن هستید.»

لباس‌های پوشیده‌ای که کمپانی نایک طراحی و تولید کرده سبک و جاذب رطوبت هستند. ورزشکارانی که از این لباس‌ها استفاده کرده‌اند می‌گویند با این لباس‌ها می‌توانند تعریق را مدیریت کنند.

رستوم که یکی از اولین نفراتی است که این لباس‌ها را در مسابقه دوی ماراتون نیویورک امتحان کرده می‌گوید: «من آن‌چه را که یک زن مسلمان می‌تواند باشد، نشان می‌دهم.»

سخنگوی نایک درخصوص طراحی‌های جدید این کمپانی می‌گوید: «هدف نایک نوآوری برای تمامی ورزشکاران است. نایک سعی می‌کند محصولاتی برای زنان ورزشکار مناطق مسلمان تولید کند که آن‌ها به آن نیاز دارند.»

زهرا لاریف، اسکیت باز روی یخ اماراتی است که درباره تولیدات جدید نایک می‌گوید: «این هدیه‌ای برای ما است. این محصولات به زنان مسلمان و با حجاب قدرت بیشتری می‌دهد. شاید مردم تصور کنند که زنان باحجاب نمی‌توانند بعضی کارها را انجام دهند، اما من می‌خواهم نشان دهم که ما قطعاً می‌توانیم. من متعلق به یک کشور مسلمان هستم. کشور من در صحرا است، با این حال من یک ورزش زمستانی انجام می‌دهم. اگر دوست داریم که کاری را انجام بدهیم مشکلی ندارد. خانواده‌ و کشورم از من حمایت می‌کنند و هیچ مانعی وجود ندارد که به اهدافم نرسم.»

به گفته یکی از طراحان کمپانی نایک، این شرکت از زیبایی فرهنگ کشورهای اسلامی الهام گرفته تا برای زنان مسلمان لباس طراحی کنند. آن‌ها در روند رسیدن به طرح‌های نهایی خود با مردم مختلف از هنرمندان گرفته تا ورزشکاران دیدار داشته‌اند تا بتوانند فرهنگ منطقه را به‌صورت دقیق و درست شناسایی کنند.

 کمپانی نایک اعلام کرده است که لباس‌های ویژه زنان باحجاب در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی در همه شعبه‌های این شرکت در دسترس خواهند بود. این لباس‌ها قبل از فروش عمومی، برای همه ورزشکاران در سراسر جهان ارسال شده است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل