دستيابی به فناوری توليد گوگردهای دانه بندی شده كشاورزی

به گزارش مهر، با توجه به سياست‌ها و خط مشي‌هاي کلان تحقيقاتي در زمينه استفاده بهينه از فرآورده‌هاي خام پالايشگاه‌هاي گاز، مقوله گوگرد از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است اين مهم از آنجا ناشي مي‌شود که سالانه بالغ بر ۲ ميليون تن گوگرد عنصري در پالايشگاه‌هاي نفت و گاز کشور توليد مي‌شود.

بر همين اساس برنامه‌ريزي براي جايگزيني بخش اعظمي از گوگرد توليدي با تنوعي از محصولات نوين و استراتژيك با ارزش افزوده بالا و فراهم آوردن زمينه‌هاي جديد مصرف آن نياز به توجه روز افزون به پژوهش‌هاي کاربردي دارد.

بر پايه اين گزارش بررسي بازار و امکان سنجي‌هاي فني- اقتصادي انجام شده نشان مي‌دهد که چهار موضوع گوگرد کشاورزي، گوکرد اصلاح شده صنايع راهسازي، کامپوزيت گوگردي و سيمان گوگردي از اهم تبديلات گوگردي محسوب مي‌شوند كه توليد آنها در كشور توجيه فني و اقتصادي لازم را دارد.

در اين ميان گوگرد کشاورزي به سبب وجود حجم بالاي تقاضا و همچنين بهره اقتصادي بيشتر از جايگاه بالاتري برخوردار است در همين رابطه معلوم شده است كه استفاده از گوگرد در اصلاح pH خاك علاوه بر افزايش حداقل ۳۰ درصدي راندمان محصولات كشاورزي شرايط جذب عناصر غذايي فسفر، آهن، منگنز، روي و ديگر عناصر تثبيت شده در خاك را نيز فراهم مي‌نمايد.

بومي سازي دانش و فناوري توليد فرمولاسيون هاي گوگرد كشاورزي حاوي عناصر ريزمغذي است.

با توجه به بسترهاي فراهم شده جهت تغيير رويكرد از خام فروشي گوگرد به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، ضرورت بومي سازي فناوري توليد گوگرد كشاورزي بيشتر احساس مي‌شود از اين رو در فاز دوم طرح گوگرد كه عمليات اجرايي آن از اردیبهشت سال ۹۱ شروع شده اين مهم ديده شده است.

بر همين اساس و به منظور شناسايي گلوگاه‌هاي فرآيندي، عمليات طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي پايلوتي با ظرفيت ۲۰-۱۰۰ كيلوگرم در پژوهشگاه صنعت نفت به انجام رسيده است؛  علاوه بر اين قرار است با توليد فرمولاسيون‌هاي گوگرد كشاورزي حاوي عناصر ريز مغذي چون آهن و روي به توسعه محصولات نيز توجه شود.

همچنين در اين فاز پژوهشگاه صنعت نفت در تعامل با موسسه تحقيقات خاك و آب وزارت جهاد كشاورزي به منظور استخراج نقشه‌هاي فني خاك‌هاي كشور، تهيه دستور العمل‌هاي كاربردي و توسعه ترويج گوگرد كشاورزي برنامه‌هاي جامعي در حال اجرا دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا