درمان خشکی چشم با یک دستگاه کوچک

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این دستگاه که توسط محققان موسسه سینسیناتی در اوهایو طراحی شده، TrueTear نام دارد و شامل یک باتری و نوک یک‌بار مصرف است. نوک این دستگاه از یک دوشاخه پوشیده‌شده از ژل تشکیل شده که وارد حفره‌های بینی می‌شوند. پس از قرار گرفتن در حفره بینی، کاربر دستگاه را فعال می‌کند. دستگاه با تحریک یک عصب در حفره بینی، باعث ایجاد اشک چشم شده و خشکی چشم را از بین می‌برد.

در این مطالعه 98 داوطلب مبتلا به خشکی چشم خفیف و شدید به مدت 180 روز از TrueTear استفاده کردند. نتایج کاملا رضایتبخش بود واشک این افراد هر سه جزء اصلی را شامل می شد.
سیستم اشکی از سه جزء اصلی روغن، آب و مخاط تشکیل شده است. اختلال در تولید هریک از این موارد سبب بروز خشکی چشم می شود.
وجود روغن برای سهولت حرکت کره چشم، آب برای حفظ رطوبت و مخاط برای شفاف بودن چشم ضروری است. علاوه بر آن، آنتی بادی و پروتئین های خاصی نیز برای حفاظت چشم ها در برابر عفونت، در اشک و مخاط چشم وجود دارند.
غشای خارجی اشک که توسط غدد کوچک واقع در لبه پلک تولید می شود، حاوی روغن است. روغن تولید شده، سطح چشم را نرم می کند و از تبخیر سریع آب موجود در اشک جلوگیری می کند. اگر به هر دلیلی این غده ها چربی لازم را تولید نکنند، آب چشم تبخیر شده و چشم خشک می شود. وجود اشک برای سلامت چشم و حفظ بینایی ضروری است. اشک نه تنها چشم را مرطوب نگه می دارد، بلکه این عضو حساس را شستشو داده و از عفونت آن جلوگیری می کند.
متاسفانه برخی افراد به خشکی چشم مبتلا هستند. شایع ترین نشانه های خشکی چشم عبارتند از:
-احساس وجود شن، ریگ یا یک جسم خارجی ریز در چشم
-خارش چشم
-قرمزی چشم
-تاری دید
-دردچشم
-سنگینی پلک
-ناتوانی درگریه کردن
-خستگی چشم
-کاهش تحمل چشم در مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر
**** علل خشکی چشم چیست؟
خشکی چشم می تواند به دنبال التهاب، یک بیماری خاص، تغییرات هورمونی یا مصرف داروی خاصی بوجود آید. خشکی چشم یکی از عوارض جانبی داروهایی مانند آنتی هیستامین، ضد احتقان بینی، آرام بخش، داروهای فشار خون، داروهای پارکینسون، قرص های ضد بارداری و ضد افسردگی محسوب می شود.
تغییرات هورمونی یکی از مهمترین دلایل خشکی چشم است؛ به همین دلیل این اختلال در زنان پس از یائسگی بیشتر دیده می شود. استفاده از داروهای هورمونی نیز یکی از علل خشکی چشم است.
یکی دیگر از مهمترین دلایل خشکی چشم، لیزیک و سایر جراحی های عیوب انکساری است. استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی، استفاده مداوم از کامپیوتر و تماشای تلویزیون نیز می توانند منجر به خشکی چشم شوند.
**** روش های درمان
با توجه به علل بروز خشکی چشم، روش های درمانی متفاوتی پیشنهاد می شود. داروهای ضد التهابی، اشک مصنوعی، استفاده از قطره کورتیکواستروئید (البته برای مدت زمان محدود) و درصورت شدت بیماری، جراحی توصیه می شود. استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز از خشکی چشم جلوگیری می کند.
**** مراقبت هایی که باید در خانه صورت گیرد
علاوه بر استفاده از داروهای مختلف، می توان با چند راهکار ساده، میزان خشکی چشم را کاهش داد و از افزایش درد جلوگیری کرد. این روش ها عبارتند از:
**استفاده از بخور در تمام فصول سال برای افزایش رطوبت محیط
**استفاده از کمپرس آب گرم و ماساژ چشم
**اجتناب از شستشوی صورت و چشم با صابون های قلیایی، در صورت **لزوم از شامپو بچه استفاده شود
**اجتناب از قرار گرفتن در محیط های خشک و پر از گرد و غبار
**استفاده از عینک آفتابی استاندارد
نتایج این مطالعه در بیست و یکمین نشست سالانه آکادمی چشم‌پزشکان آمریکا ارایه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا