توسعه کامپیوتر کوانتومی

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، با همکاری فولکس واگن و گوگل، شاهد حضور سریع‌تر فناوری‌های جدید و پیشرفته‌‌‌ای مانند کامپیوتر‌ کوانتومی و هوش مصنوعی در خودروها خواهیم بود.

اما کامپیوتر‌ و محاسبات کوانتومی چیست و چه کاربردی در صنعت خودروسازی خواهد داشت؟ به‌طور خلاصه کامپیوتر‌های فعلی بر مبنای زبان صفر و یک گفتگو می‌‌کنند که بیت نامیده می‌شود. اما علم محاسبات کوانتوم در اصل، بر مبنای علم مکانیک کوانتوم پایه‌ریزی شده است. در علم محاسبات کوانتومی، کوچکترین واحد اطلاعات، «کیوبیت» نام دارد که مخفف کوانتوم بیت است. تنها تفاوت کیوبیت با بیت در این است که کیوبیت می‌تواند در هر لحظه، دو مقدار مختلف را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب کامپیوترهای کوانتومی چندین میلیون بار قدرتمند‌ و سریع‌تر از نمونه‌های فعلی دیجیتال خواهند بود.

کوانتوم و پیچیدگی آن

یکی از کاربرد‌های رایانش کوانتومی که گوگل و فولکس‌واگن در صدد استفاده از آن هستند، بهینه‌سازی ترافیک است. مؤلفه‌های بیشماری در ترافیک یک منطقه دخیل هستند و کامپیوتر‌های کوانتومی قادر به بررسی آنی الگو‌های ترافیکی خواهند بود تا با ارائه‌ی راه‌حل‌های ایده‌آل، زمان سفر و پدیده‌ی ترافیک به حداقل خود برساند. این سیستم همچنین قادر به یافتن مکان‌های پارک خالی یا ایستگاه‌های سوخت‌رسانی و شارژ خودروها خواهد بود.

فولکس واگن در نظر دارد از توانایی‌های رایانش کوانتومی در خودروهای الکتریکی آینده‌ی خود بهره ببرد. این شرکت همچنین در نظر دارد بهترین ساختار باتری خودروهای الکتریکی را هرچه‌ سریع‌تر و به واسطه‌ی قدرت پردازشی بالای کامپیوترهای کوانتومی بیابد تا مسافت قابل پیمایش خودروهای الکتریکی افزایش و زمان مورد نیاز شارژ آن‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد. 

فولکس واگن خودران و هوشمند

یکی دیگر از فناوری‌‌های نوینی که فولکس واگن و گوگل در صدد استفاده از آن در صنعت خودروسازی هستند، هوش مصنوعی است. با توسعه‌ی الگوریتم‌های یادگیری ماشین، خودروهای خودران عملکرد هوشمندتری خواهند داشت و به جای برنامه‌ریزی برای علمکردی تعریف‌شده در شرایطی خاص، یک خودروی خودران هوشمند و کوانتومی می‌توانند شرایط اطراف خود را درک و بلافاصله بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کند.

فولکس واگن اولین خودروسازی است که به توسعه و استفاده از این فناوری‌های نوین روی آورده است. مارتین هافمن، مدیر ارشد اطلاعاتی فولکس‌واگن در این خصوص می‌گوید: ما در فولکس‌واگن در نظر داریم جزو اولین شرکت‌هایی باشیم که از رایانش و کامپیوترهای کوانتومی به‌صورت کاربردی و در صنعت خودروسازی و حمل‌و‌نقل بهره می‌بریم. به لطف همکاری با گوگل قدم بزرگی در این راستا برداشته‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا