بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ،از این پس امکان ارسال محموله های تجاری از شرق آسیا به اروپا با قطارهای سریع السیر امکان پذیر شده است . بر این اساس مسیر قطارهای باربری سریع السیر جدیدی ، شهرستان چنگدو (Chengdu) در جنوب غربی چین را با شهری از لهستان به نام لودز (Lodz) مرتبط می سازد .
قطار باربری سریع السیر این مسیر، سریع ترین قطار باربری اوراسیا محسوب شده که شرق آسیا را به اروپا مرتبط می سازد . خط راه آهن چنگدو – لودز، 9 هزار و 826 کیلومتر طول داشته که در مسیر خود از چنگدو Alataw Pass در شمال غربی سین کیانگ (Xinjiang) گذشته و از قزاقستان ، روسیه و بلاروس عبور کرده تا در نهایت به شهر لودز لهستان برسد . در مرحله بعد از طریق لهستان نیز محموله باری می تواند به آسانی به هر نقطه از اروپا منتقل شود .
به گفته مقامات چنگدو ؛ کشورهای مختلف اروپائی که احتمال مشارکت در پروژه فوق را دارند شامل فرانسه ، بلژیک ، آلمان و هلند در سومین نشست آسیا – اروپا ASEM (Asia-Europe Meeting) حضور داشتند .
از طریق این خط راه آهن چنگدو – لودز از ماه آوریل تا کنون بیش از بیست هزار تن محموله به ارزش بیش از 600 میلیون دلار امریکا از کشور چین به اروپا منتقل شده است .
یکی دیگر از مسیر های قطار باربری عادی که کشور چین را به اروپا متصل می کند ، از ماه فوریه سال جاری آغاز به کار کرده که توسط آن استان هیلونگجیانگ (Heilongjiang) واقع در شمال شرق چین به کشور روسیه متصل می شود .
لازم به ذکر است که تعدادی از دیگر شهرهای اصلی کشور چین از جمله چونگ کینگ (Chongqing) در جنوب غربی چین ، ووهان (Wuhan) ، ژنگژو (Zhengzhou) و چانگشا (Changsha) در مرکز چین و در شنیانگ (Shenyang) در شمال شرق چین ، از راه آهن باربری و خدمات حمل و نقل به قاره اروپا برخوردار هستند .
کارشناسان پیش بینی می کنند راه اندازی این خط جدید راه آهن می تواند تاثیراتی بسیار مهم و حیاتی در افزایش حجم مبادلات و تجارت بین شرق آسیا و اروپا ایفا کند .
No tags for this post.