نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صندوق های خطرپذیر راه اندازی می شوند

 ایران نیز مانند بسیاری از کشورها دراین حوزه با چالش های بسیاری دست و پنجه نرم می کند. همچنین از سوی دیگر به علت ریسك ذاتی نهفته در موفقیت طرح های كارآفرینی و فعالیت های نوآورانه  ماهیت بلندمدت بازگشت سرمایه در این نوع فعالیت ها،تمایلات سرمایه گذاری در بخش خصوصی کاهش یافته است. در همین راستادکتر سلطانی از راه اندازی صندوق های خطرپذیر با همکاری وزارت خانه های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، سازمان مدیریت فرهنگی، امور مناطق آزاد با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی خبرداد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی  در خصوص حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم سرمایه علمی که همان دانش آموختگان هستند در کشور وجود دارد اما در بخش خصوصی سرمایه کافی نیز دیده نشده است.

هرچند صندوق نوآوری و شکوفایی تابه امروز نقش تاثیر گذاری در حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان  برجای گذاشته است اما طرح های فناورانه با ریسک بالا نیاز به سرمایه گذاری های عظیمی دارد که حمایت دیگر ارگانها را می‌طلبد. به عنوان مثال در حال حاضر ۲۲۸۶ طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسیده و بخش اعظمی از پرداخت های آنها انجام گرفته است. همچنین  ۷۷۶ طرح نیز در حال بررسی در صندوق است و بیش از یک هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان به طرح های مصوب پول تخصیص داده شده است.

به گفته وی، سهم هر وزارتخانه در صندوق خطرپذیر می تواند بیشتر از مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی باشد و صندوق آمادگی دارد حتی به صورت مساوی نیز به هر میزان که وزارتخانه ها سرمایه گذاری خطرپذیر انجام دهند با آنها مشارکت کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: پیش از اینها اعلام کرده بودیم که همه وزارتخانه ها نسبت به ایجاد صندوق خطرپذیر با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام کنند.

گفتنی است ، صندوق های خطرپذیر به صندوق هایی گفته می شود که روی پروژه های مختلف فناورانه دارای ریسک سرمایه گذاری می کند، ارزش افزوده این نوع پروژه ها در صورت موفقیت بسیار زیاد است.

 

گزارش: فرگل غفاری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل