استفاده از درمان ژنتیکی برای رشد پوست جدید

یک پسر جوان که یک به‌واسطه یک اختلال ژنتیکی نادر، بیماری پوستی خاصی داشت و برای دو سال تمام را در حال درمان بیماری خود سپری کرده بود، به‌تازگی توانست تا با استفاده از روش‌های ژنتیکی منحصربه‌فرد توانسته است تا 80 سانتی مربع از پوست خود را مجددا رشد بدهد. تیم تحقیقاتی مسئول این پروژه توانسته‌اند تا نتایج تحقیقات خود را در قالب یک مقاله علمی منتشر کنند و روش درمانی خود برای کسانی که براثر سوختگی پوست خود را از دست می‌دهند را به‌عنوان یک راهکار مؤثر معرفی کرده‌اند.

تحقیقات انجام‌شده حول محور یک پسر جوان انجام‌شده بود که به یک بیماری نادر به نام بیماری پروانه‌ای (junctional epidermolysis bullosa) دچار بود. این بیماری به‌واسطه نوع خاصی از جهش ژنتیکی رخ می‌دهد و می‌تواند مدل‌های مختلفی را داشته باشد. در سراسر ایالات‌متحده آمریکا شاهد این هستیم که تعداد 25 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند و این آمار برای تمام جهان به 500 هزار نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، درمان جدید این بیماری می‌تواند امید را برای گروه خاصی از بیماران زنده کند و نمی‌تواند در زمینه همه بیماران کاربری داشته باشد. علت این امر نیز روش‌های مختلفی است که این بیماری خود را در بدن بیمار به نمایش می‌گذارد. با این وجود همچنان یک گام دیگر برای درمان بیماران مبتلا به این عارضه برداشته‌شده است و ممکن است بتوان به کمک آن بخش بزرگی از پوست بیمار را بازسازی کرد.

پیش از به نتیجه رسیدن این تحقیقات پیش‌بینی می‌شد که پسری که به‌واسطه این روش درمانی مرد معالجه قرار گرفته بود، جان خود را از دست بدهد. دکتر میشل دلوسیا (Michele De Luca) به‌عنوان مدیر مرکز بازپروری دارویی استفانو فراری در دانشگاه مودنای ایتالیا دراین‌باره می‌گوید که روش کاری تیم بسیار مناسب بوده است. این گروه یک نمونه با ابعاد چند سانتی‌متر مربع از بدن این کودک برداشت کردند. در گام دوم نیز یک ویروس به بخش غیر جهش‌یافته ژن‌های مسئول این موضوع در دیان‌ای بیمار را تزریق کردند. در ادامه توانستند تا بخشی از لایه پوست که به‌واسطه این مشکلات ژنتیکی آسیبی ندیده است را شد داده و آن را به پشت این کودک پیوند بزنند. البته بیمار برای مدت زمان 8 ماه متوالی در بیمارستان حضور داشت و برای مدت زمان چهار ماه جهت جلوگیری از درد کشیدن، در بیهوشی و کما قرار داشت. با این وجود هنگامی که این کودک به هوش آمد، تغییر به وجود آمده را حس کرده و متوجه پوست جدید بر روی بدن خود شد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا