افکار ناخواسته تان را سرکوب کنید

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،  یافته جدید محققان دانشگاه کمبریج می تواند به ابداع روش هایی برای درمان افراد مبتلا به اختلال هایی از جمله اضطراب، استرس پس از تروما و افسردگی کمک کند.

محققان در این مطالعه مکانیزم مغزی دخیل در بازیابی افکار ناخواسته را مورد بررسی قرار دادند.
پروفسور 'مایکل اندرسون' یکی از محققان این مطالعه توضیح داد: توانایی کنترل افکار برای سلامتی و آسایش انسان ضروری است، کاهش و یا از بین رفتن این توانایی باعث بروز علائمی از جمله خاطرات تهاجمی، تصاویر، توهمات و نگرانی های پاتولوژیک و مکرر می شود.
اندرسون ادامه داد: این علائم همگی نشانگر بیماری های روانی مانند اختلال استرس پس از تروما، شیزوفرنی، افسردگی و اضطراب است.
مطالعات نشان داده اند که منطقه ای در بخش جلوی مغز نقش کلیدی در کنترل اقدامات فرد دارد و سایر نواحی مغز را نیز کنترل می کند.
در این مطالعه جدید محققان برای شناسایی فرایندهای مغزی که به بخش جلویی مغز اجازه می دهد مانع افکار ناخواسته شود، از رویه ای به نام 'Think/No-think' استفاده کردند.
آنها سپس با استفاده از ترکیب ام.آر.آی کاربردی (fMRI) و طیف سنجی رزونانس مغناطیسی، موفق شدند اتفاقاتی را در مناطق کلیدی مغز مشاهده کنند که حین تلاش افراد برای ممانعت از افکار ناخواسته رخ می دهد.
اسپکتروسکوپی نیز به محققان امکان داد نه تنها فعالیت مغز را که معمولا در مطالعات تصویربرداری انجام می شود، بلکه شیمی مغز را نیز اندازه بگیرند.
محققان دریافتند که توانایی جلوگیری از افکار ناخواسته متکی بر یک پیام رسان عصبی است؛ یک ماده شیمیایی در مغز که اجازه می دهد پیام ها میان سلول های عصبی به نام GABA عبور کنند.
گابا (GABA) پیام رسان اصلی بازدارنده در مغز است به طوری که آزادسازی آن توسط یک سلول عصبی می تواند فعالیت سایر سلول ها را که به آن متصل هستند، مختل کند.
محققان متوجه شدند که غلظت GABA در هیپوکامپ – یک منطقه کلیدی مغز که در حافظه دخالت دارد – توانایی افراد را برای ممانعت از فرآیند بازیابی افکار و جلوگیری از بازگشت افکار و خاطرات پیش بینی می کند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که افزایش فعالیت در هیپوکامپ درطیف وسیعی از وضعیت ها از جمله اختلال استرس پس از تروما، اضطراب و افسردگی مزمن مشاهده می شود.
محققان اکنون امیدوارند که یافته های این مطالعه روزی بتواند به ابداع درمان هایی برای این وضعیت ها منجر شود.
پرفسور اندرسون افزود: تا کنون بیشتر تمرکز بر تقویت عملکرد قشر جلویی مغز بوده است اما مطالعه ما نشان می دهد که با تقویت فعالیت GABA در هیپوکامپ می توان به افراد کمک کرد که افکار ناخواسته و مزاحم را متوقف سازند.