ساخت ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری

“Neom” نام پروژه ساخت این شهر است که قرار است در زمینی دست‌نخورده در ساحل دریای سرخ، حوالی مصر و اردن بنا ‌شود.

این شهر درواقع در میان هر سه کشور عربستان، مصر و اردن مشترک است. این برنامه بلندپروازانه که توسط ولیعهد عربستان اعلام شده است، به گسترش استفاده از پهپادها، خودروهای خودران و روبات‌ها منجر خواهد شد. همچنین از جمله مواردی که در این شهر به آن توجه ویژه خواهد شد، صنایعی مانند انرژی و آب، فناوری زیستی، مواد غذایی، تولیدات کارخانه‌ای پیشرفته و انواع سرگرمی‌ها است.

بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته است: «تمامی کسانی را که تفکرات افراطی دارند، از بین خواهیم برد و زندگی عادی خواهیم داشت، ما به اسلام میانه‌رو که پذیرای تمامی فرهنگ‌ها است، باز خواهیم گشت».

او درباره پروژه شهر نئوم، که دارای بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ انرژی خورشیدی جهان است، اظهارنظر کرده است: «ما در این طرح بیشتر به‌دنبال استفاده از روبات‌ها هستیم تا انسان‌ها. همچنین از پهپادها برای جابه‌جایی استفاده خواهد شد. با اجرای این طرح، تفاوت زندگی با امروز بسیار زیاد خواهد بود.»

ولیعد عربستان تأکید کرده است که به‌دنبال برهم‌زدن خواب علمای وهابی است که به تدریج حضورشان در این پادشاهی کمرنگ می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده بود که ذخایر مالی کشور عربستان تا سال ۲۰۲۰ تمام خواهد شد. پس از آن بود که بن سلمان، این شاهزاده جوان، به‌منظور توسعه اقتصادی کشورش، در صدد برآمد که طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدیدی را پیش گیرد. ساخت شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم، نمونه‌ای است از این طرح‌های جدید او.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا