هوش مصنوعی جدید که ذهن انسان را می خواند

این دستاورد می تواند به تلاشها برای ارتقای هوش مصنوعی کمک کرده و به بینش های جدید در عملکرد مغز انسان منجر شود.

مهمترین بخش این تحقیق یک نوع الگوریتم موسوم به شبکه عصبی پیچشی است که به رایانه ها و تلفن های هوشمند اجازه می دهد چهره و اجسام را شناسایی کنند.

ژانگ مینگ لیو، دانشیار دانشگاه پوردو در آمریکا می گوید: این نوع شبکه تاثیر بسیار زیادی بر حوزه بینش رایانه ای در سالهای اخیر داشته است. رویکرد ما از شبکه های عصبی برای درک مشاهدات انسان استفاده می کند.

شبکه های عصبی پییچشی که نوعی الگوریتم یادیگری عمیق هستند، برای بررسی چگونگی پردازش تصاویر ساکن و سایر محرکهای بصری بکار می  روند.

به گفته محققان، این نخستین بار است که چنین رویکردی برای مشاهده پردازش فیلم هایی که صحنه های طبیعی دارند، استفاده شده و گامی در جهت رمزگشایی مغز -حین تلاش انسان برای شناخت محیط اطراف بصری پیچیده و پویا- به شمار می رود.

محققان 11.5 ساعت داده تصاویر اف ام آرآی از مغز سه زن داوطلب را که 972 کلیپ ویدیویی را نگاه کرده بودند، بررسی کردند. این فیلم ها شامل حرکت افراد و حیوانات و همچنین صحنه های طبیعی بودند. از این داده ها برای آموزش سیستم به منظور پیش بینی فعالیت کورتکس بصری مغز در زمان مشاهده فیلمها توسط این افراد استفاده شد. این مدل سپس برای رمزگایی داده های اف ام آر آی مغز آن ها به منظور بازسازی ویدیو ها استفاده شد که نتیجه آن، رمزگشایی دقیق داده ها به شکل تصویر خاص بود.

سپس فیلمهای واقعی در کنار تصاویر بازسازی شده رایانه ای به نمایش گذاشته شد.

محققان موفق شدند چگونگی ارتباط موقعیت های خاص مغزی با اطلاعات بصری خاص را درک کنند.

هایگوانگ ون، رهبر این تحقیق می گوید: با استفاده از روش ما شاید بتوان اطلاعات خاص را که توسط هر نقطه از مغز ارائه شده، مشاهده و همه مناطق کورتکس بصری مغز را بررسی کرد. با انجام این کار می توان تقسیم یک صحنه بصری به چندین قطعه توسط مغز را مشاهده کرده و مجددا این قطعات را برای دستیابی به یک درک کامل از صحنه بصری در کنار هم مونتاژ کرد.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: financialexpress

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا