تشخیص سرطان روده با آزمایش خون

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده توسط مقامات پزشکی ایتالیا در روز گذشته ، تیمی مشترک از پژوهشگران بین المللی چند دانشگاه معتبر اروپائی  به سرپرستی محققان دانشگاه کاتانیا University of Catania در حال بررسی روش جدیدی برای تشخیص زود هنگام سرطان روده هستند . در این روش جدید ، سرطان روده با استفاده از یک آزمایش خون ساده و با بهره گیری از  نانوتکنولوژی  در مراحل اولیه خود شناسائی شده و به این ترتیب شانس درمان قطعی آن تا حد زیادی افزایش می یابد .

این پروژه که مدت زمان آن چهل و دو ماه بوده و بودجه ای برابر با شش میلیون یورو به آن اختصاص داده شده است ، با نام UltraPlaCad معرفی شده که مخفف عبارت Ultrasensitive Plasmonic Devices for early Cancer Diagnosis به معنی سیستم فوق حساس پلاسمائی جهت تشخیص زود هنگام سرطان است .

این بودجه از سوی کمیسیون چشم انداز 2020 اروپا به این پروژه تحقیقاتی  تخصیص داده شده و لازم به ذکر است که  طرح مورد نظر از بین هشت طرح نهائی منتخب از بین 462 طرح بین المللی ، برگزیده شده است . کارشناسان این کمیسیون پس از بررسی تمامی جوانب و موارد اجرائی و عملی بودن این پروژه ، آن را پذیرفته و بودجه فوق را به آن اختصاص داده اند .

بر اساس گزارش های رسمی منابع پزشکی ، سرطان روده یکی از شایع ترین سرطان های موجود در دنیا بوده و میزان ابتلا به آن در هر دو جنس مذکر و مونث تقریبا یکسان است . این سرطان یکی از کشنده ترین موارد سرطان محسوب شده و پزشکان امیدوارند با ابداع این روش جدید ، جهت تشخیص سرطان روده دیگر نیازی به روش های سنتی گران قیمت و دردناک و زمان بری مانند کلونوسکوپی و نمونه برداری نباشد و تنها با انجام آزمایش خون بتوان این سرطان را در مدت زمانی کوتاه شناسائی کرد .

در این پژوهش ها که مرکز آن در دانشگاه کاتانیا قرار دارد ، چند موسسه پژوهشی و دانشگاه  دیگر نیز فعالیت می کنند که از آن جمله می توان به چندین دانشگاه از کشورهای اتریش ، جمهوری چک ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان و هلند اشاره کرد .