صرفه جویی 11 میلیارد مترمکعب آب کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه

علیمراد اکبری در بازدید از غرفه سیناپرس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشور، اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و 680 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند و 150 هزار هکتار هم در حال اجرا است. اما چنانچه سامانه های غرب کشور را هم که 98.5 درصد آن به صورت تحت فشار است، در نظر بگیریم و پروژه های خوزستان و ایلام و سیستان و بلوچستان را به آن بیفزاییم، بالغ بر 2 میلیون هکتار از اراضی یا به آبیاری تحت فشار مجهز شده و یا در حال تجهیز است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون راندمان متوسط آبیاری کشور به 44 درصد افزایش یافته ضمن اینکه میزان بهره وری هم در حدود 1.26 است. پیش بینی کردیم که تا پایان برنامه ششم توسعه، سالانه یک درصد به متوسط راندمان آبیاری افزوده شود.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم ذکر شده که بایستی 11 میلیارد مترمکعب آب با استفاده از تمام راهکارهای مصرف بهینه از جمله تغییر الگوی کشت، تغییر فصل کشت، توسعه گلخانه ها، توسعه سامانه های نوین آبیاری و شبکه های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی، استفاده از مالچ در آبیاری و… صرفه جویی شود.

اکبری در واکنش به اظهارات برخی کارشناسان که با استناد به گزارش اخیر FAO معتقدند سامانه های نوین آبیاری باعث کاهش صرفه جویی در مصرف آب نمی شود، گفت: البته چنین موضوعی در گزارش FAO مطرح نشده که سامانه های نوین آبیاری موجب صرفه جویی در مصرف آب نمی شوند. این گزارش می گوید اگر در توسعه روش های نوین آبیاری، حسابداری آب اعمال نشود و از آب صرفه جویی شده برای توسعه اراضی کشاورزی استفاده شود، عملا شاهد صرفه جویی در مصرف آب نخواهیم بود. این همان موضوعی است که ما هم به آن اعتقاد داریم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما الان برای ارزیابی بهره وری و راندمان آبیاری در برخی از محصولات کشاورزی ورود پیدا کردیم. در آبیاری تیپ یا آبیاری قطره ای یا آبیاری میکرو، میزان راندمان آبیاری در بعضی مناطق به 85 درصد هم رسیده و در آبیاری بارانی نیز در حدود 68 درصد بوده است. بنابراین میزان صرفه جویی آب در هر هکتار حدود 4400 مترمکعب است.

وی با بیان اینکه گزارش FAO بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته نه تحقیق و پژوهش، گفت: هم اینک برخی از همکاران ما به همراه استادان دانشگاه روی این موضوع در حال کار هستند.

اکبری با تاکید بر اهمیت حفاظت از خاک برای تامین امنیت غذایی و حفظ تولید، اظهار کرد: خاک بستر تولید و ثروت ملی هر کشور است و حیات همه گیاهان و جانوران روی خاک شکل می گیرد. از سوی دیگر، خاک مخزن ذخیره آب هم هست. متاسفانه در سال های گذشته به بحث خاک توجه چندانی نشده است اما اگر به این موضوع توجه جدی صورت نگیرد، در آینده به یکی از چالش های اصلی ما تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، بحث خاک مورد توجه قرار گرفته است و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم در این زمینه برنامه های مفصلی دارد. انشاالله در روز نوزدهم آذر، مراسم روز جهانی خاک در سراسر کشور به ویژه در تهران برگزار خواهد شد.

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا