نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قوانین فیس‌بوک برای عدم سواستفاده از تبلیغات سیاسی

فیس‌بوک در طول چند ماه سپری شده پس از انتخابات آمریکا با مشکلات بسیار زیادی روبرو بوده است. بسیاری از کاربران بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان شاهد تبلیغات روس‌ها در این شبکه اجتماعی بودند، تبلیغاتی که به اعتقاد بسیاری تاثیر بسیار بزرگی بر روی نتایج انتخابات آمریکا داشته است. به‌این‌ترتیب پس‌ازاین که تبلیغات یاد شده توسط بیش از 10 میلیون نفر مشاهده شد، مسئولان فیس‌بوک تصمیم گرفتند تا بر روی سیاست‌های تبلیغ پذیری خود تجدیدنظر کنند.

حال مسئولان این سازمان جدیدترین گام برداشته‌شده در این مسیر را اعلام کرده‌اند و قرار است تا ازاین‌پس تبلیغاتی که رگه‌های سیاسی دارند، موردبررسی بیشتر قرار بگیرند. بر همین اساس نیز وقتی‌که فردی می‌خواهد تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی انجام بدهد، باید هویت خود را برای مسئولان فیس‌بوک مشخص سازد.

آر بی گلدمن (Rb Goldman) به‌عنوان نایب‌رییس بخش تبلیغات فیس‌بوک درباره شرایط جدید این شرکت می‌گوید: «وقتی‌که بحث تبلیغ در فیس‌بوک به میان می‌آید، به‌خصوص وقتی‌که صحبت از تبلیغ‌های سیاسی وجود دارد، مردم باید بدانند که چه کسی تبلیغ را انجام داده است و بدانند که چهره‌های پشت این تبلیغات چه کسانی هستند. این سطح شفاف بودن عملکرد می‌تواند برای دمکراسی و فرایند تبلیغات بسیار مفید باشد. شفافیت به همه کمک خواهد کرد، به‌خصوص به گروه‌های حامی کاندیداها و اصحاب رسانه. به‌این‌ترتیب می‌توان تبلیغ‌کننده را برای چیزهایی که در تبلیغات مطرح کرده است و حرف‌هایی که به سایر گروه‌ها خطاب کرده است، مسئول باشد.»

این قابلیت قرار است تا از ماه دیگر عملیاتی شود. همچنین ازاین‌پس کسانی که برای انتخابات تبلیغ می‌کنند باید مدارک هویتی کافی به فیس‌بوک ارائه کنند. همچنین تبلیغات یاد شده به بخشی مجهز خواهد بود که نام فردی یا گروه تامین کننده هزینه را نیز به بینندگان نشان می‌دهد. شایان‌ذکر است که فیس‌بوک تنها شبکه اجتماعی‌ای نیست که به مبارزاتی ازاین‌دست روی آورده است و توییتر نیز در هفته جاری برنامه‌هایی برای مدیریت تبلیغات و شفاف‌سازی آن‌ها ارائه کرده بود.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Engadget

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل