تاثیر در آغوش کشیدن در مقابله با عفونت

سیناپرس: تاکنون مطالعات مختلفی در مورد اثرات هیجانی و روانی در آغوش کشیدن به انجام رسیده است، اما مطالعه جدیدی که بر روی اثرات فیزیولوژیک بغل کردن انجام شده نشان می دهد که این کار در کنار پشتیبانی اجتماعی می تواند سبب کاهش ضعف ناشی از استرس بدن به عفونت شده و به این ترتیب احتمال بروز بیماری در فرد کاهش یابد.

مطالعات پیشین نشان داده بود که بدن افرادی که به صورت مستمر درگیر تعارض و کشمکش با دیگران هستند، از مقاومت کمتری در برابر ویروس ها برخوردار است، در حالی که آنهایی که از حمایت اجتماعی برخوردارند در برابر اثرات فیزیولوژیک روانی نظیر اضطراب و افسردگی ایمن تر هستند.

در این مطالعه جدید، پژوهشگران از 404 فرد بزرگسال سالم خواستند تا به پرسشنامه ای پاسخ دهند. این پرسشنامه نشان دهنده نظر فرد در مورد میزان حمایت اجتماعی از خودش بود. سپس 14 مصاحبه تلفنی دیگر نیز از این افراد به عمل آمد و پژوهشگران در این تماس ها از آنها سئوالاتی در مورد کشمکش های فردی آنها با دیگران و تعداد دفعاتی که کسی آنها را بغل کرده بود مطرح کردند.

در مرحله بعدی، این شرکت کنندگان در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند و پژوهشگران نیز نشانه های عفونت و بیماری در آنها را مورد پایش قرار دادند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند آنهایی که از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار بودند، حتی با وجود رویارویی با تعارض و کشمکش، باز هم کمتر به عفونت ناشی از ویروس سرماخوردگی مبتلا می شدند. همچنین مشخص شد که در آغوش کشیدن عامل یک سوم این اثرات محافظتی در برابر ویروس است.

افزون بر این، نشانگان سرماخوردگی در شرکت کنندگانی که در معرض ویروس این بیماری قرار گرفته بودند و در عین حال از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار بوده و بیشتر در آغوش کشیده می شدند، به مراتب ضعیف تر از کسانی بود که حمایت اجتماعی چندانی نداشتند. در این میان، میزان کشمکش هایی که فرد با آن روبرو بود اهمیت چندانی نداشت.

این دانشمندان بر این باورند که در آغوش کشیده شدن از سوی فردی مورد اعتماد می تواند سبب ایجاد حس حمایت اجتماعی شده و این امر سبب کاهش اثرات مخرب استرس می شود. این پژوهش در ژورنال Psychological Science منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا