بررسی دلیل انفجار باتری زیر میکروسکوپ

باتری‌هایی که انرژی فراوانی در خود ذخیره می‌کنند و نمونه‌های آن‌ها را در تلفن‌های همراه هوشمند و لپ‌تاپ‌ها مشاهده می‌کنیم، می‌توانند با مشکل روبرو شوند که این مشکلات می‌تواند موجب داغ شدن و درنهایت انفجار آن‌ها شود. حال یک تیم متشکل از محققان از روش میکروسکوپی کریوالکترون استفاده کرده‌اند تا به دلیل این موضوع پی ببرند.

روش میکروسکوپی کریوالکترون در سال 2017 میلادی توانست تا جایزه نوبل شیمی را برای طراحش به ارمغان بیاورد و حال این روش ممکن است به بحران باتری در جهان خاتمه بدهد. این روش شامل برداشت تصاویری در سطح اتمی و با کیفیت بسیار بالا است. تصاویر جدید به دانشمندان ایده‌ای بهتر از دلیل اتفاق افتادن داغی باتری‌های دارای انرژی زیاد خواهد داد و ممکن است به امن سازی بیشتر دستگاه‌های همراه منتهی گردد.

این تیم تحقیقاتی شامل دانشمندانی از شاخه انرژی آزمایشگاه‌های شتاب‌دهنده ملی آمریکا و دانشگاه استنفورد تشکیل‌شده است. نخستین تصاویر اتمی برداشت‌شده از باتری‌ها موجب شده است تا دانشمندان بفهمند که حرکت دندریت‌ها (dendrite) می‌تواند از میان لایه‌های مختلف بخش‌های متفاوت باتری‌ها عبور کرده و درنتیجه موجب ایجاد یک مدار کامل و درنتیجه آتش گرفتن باتری شود.

روش میکروسکوپی کریوالکترون نشان داده است که رفتار دندریت‌ها در فلز لیتیوم موجب ایجاد شکلی غیرمرسوم و 6 ضلعی می‌شود و این شکل با تصاویر میکروسکوپی قبلی تفاوت‌هایی بنیادی دارد. به‌این‌ترتیب با کمک این روش می‌توان باتری را در چرخه شارژ و خالی شدن شارژ آن، متوقف ساخته و اجزای مختلف را از آن خارج کرد تا رفتار باتری نسبت به هر تغییر مشخص گردد. این رفتار به‌صورت اتم به اتم موردبررسی قرار می‌گیرد و به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که نوع تحلیل انجام شده، پیش‌ازاین غیرممکن به نظر می‌رسید.

شایان‌ذکر است که هنوز نتایج قطعی از این تحقیقات به دست نیامده است و دانشمندان همچنان در حال تلاش برای بهبود یافته‌های خود هستند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا