نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش ریسک دیابت نوع 2 با کم کردن مصرف نوشابه

بر اساس گزارش منتشر شده از پژوهشگران دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلستان ، کاهش مصرف نوشابه های قندی و آشامیدنی های شیرین ، خطر ابتلای دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. در حقیقت جایگزینی آب ، چای یا قهوه تلخ به جای نوشیدنی های شیرین ، کاهش مصرف شیرهای حاوی شیرین کننده و خودداری از مصرف نوشابه های قندی در کم کردن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر به سزایی خواهد داشت .

پژوهشگران دانشگاه کمبریج این گزارش را بر پایه تحقیقات گسترده پیشین و نتایج حاصل از آن که شامل بیش از 25 هزار مرد و زن بین سنین 40 تا 79 سال ساکن نورفولک (Norfolk) انگلستان ، ارائه داده اند.

در این تحقیقات ، شرکت کنندگان قادر بودند به مدت هفت روز هفته هر چه را که مایل هستند فارغ از نوع ، مقدار و تعداد دفعات بخورند و بیاشامند و اگر مایل باشند قند و شکر اضافه کنند .

پژوهشگران دریافتند که در صورتی که شرکت کنندگان در یک وعده روزانه همیشگی خود ، نوشابه های قندی را با آب و یا چای و قهوه تلخ جایگزین کردند ، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آنها 14 درصد کاهش پیدا کرد.  در حالی که یک وعده همیشگی از نوشیدنی های شیرین همچون شیر شیرین شده را با نوشیدنی بدون شیرینی جایگزین کنند ، در حدود 20 تا 25 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مشاهده می شود .

دکتر نیتا فروهی (Nita Forouhi) از شورای تحقیقات پزشکی (MRC) واحد اپیدمیولوژی ، دانشگاه کمبریج که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده داشته ، اعلام کرد : علاوه بر این شواهد ، با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر کاهش مواد قندی در رژیم غذایی ، نشان می دهد که ما باید مصرف قند و شیرینی را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم .

قابل ذکر است که این پژوهش های جدید ، اطلاعات تحقیقات گذشته را نیز که مجله Diabetologia به چاپ رسانده بوده ، اضافه کرده است . در این تحقیقات ، اطلاعاتی از تناوب رژیم غذایی هشت کشور اروپایی ارائه شده که نشان می دهد مصرف روزانه همیشگی نوشیدنی ها قندی و شیرین شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بالا می برد که با یافته های تحقیقات جدید مطابقت دارد. 

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Diabetologia به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل