پزشکان نیازمند آموزش های فرهنگی هستند

نتایج یک تحقیق در دانشکده بهداشت جهانی و مراقبت های اولیه  در دانشگاه برگن (University of Bergen) نشان می دهد که پزشکان نیازمند دریافت آموزش های فرهنگی جهت برخورد مناسب با بیمارانی از فرهنگ های مختلف هستند. در این مطالعات پژوهشگران دریافتند پزشکان نروژی نحوه برخورد مناسبی با بیمارانی که وابسته به گروه های مهاجر و پناهجو هستند نداشته و حتی با افرادی که دارای پیش زمینه فرهنگی متفاوت نیز هستند، مناسب برخورد نمی کنند.

پزشکان در تفکرات خود تا حدی در مورد تفاوت های فرهنگی و تاثیر بالقوه چنین تفاوت هایی دخیل هستند. در حقیقت آن ها فکر می کنند که خودشان، در نقطه عادی و نرمال به سر برده و بقیه افراد باید بر این اساس قضاوت شوند.

در همین رابطه اسپرانزا دیاز (Esperanza Diaz) استادیار دانشگاه برگن و از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «ما به یک استراتژی جدید در مورد سلامت مهاجران نیاز داریم که باید شامل آموزش اجباری پزشکان در زمینه صلاحیت فرهنگی باشد.»

پزشکان و تامل بر تفاوت های فرهنگی

در این مطالعات، اعضای تیم تحقیقاتی به بررسی و مطالعه گروهی از پزشکان عمومی که در حال گذراندن دوره های تخصصی بودند، پرداخته و از این افراد سوالاتی درباره استراتژی آنها در مواجهه با بیمارانی از گروه های فرهنگی مختلف و به طور خاص مهاجران، پرسیده شد.

بیشتر پزشکان در پاسخ به این سوال اعلام کردند که برای آنها نحوه برخورد  و درمان افرادی از سایر فرهنگ ها و به ویژه مهاجران، تفاوتی با سایر افراد نداشته و به صورت یکسان با همه بیماران برخورد می کنند.

در ادامه تحقیقات و طی جلسات پیگیری، پزشکان شرکت کننده متوجه شدند که تفاوت های فرهنگی بین گروه های مختلف بیمار را تجربه کرده اند.

پرفسور دیاز در ادامه توضیحات خود گفت: «ما کشف کردیم که پزشکان نروژی در تفکرات خود تا حدی در مورد تفاوت های فرهنگی و تاثیر بالقوه چنین تفاوت هایی دخیل هستند؛ در حقیقت آن ها فکر می کنند که خودشان، در نقطه عادی و نرمال به سر برده و بقیه افراد باید بر این اساس قضاوت شوند. این مهمترین دغدغه ای است که ذهن ما را به خود مشغول کرده است.»

نیاز به آموزش های فرهنگی در رشته پزشکی

پرفسور دیاز بر این موضوع تاکید دارد که آموزش های فرهنگی باید به عنوان بخشی از اموزش های آکادمیک پزشکان درآمده و دانشجویان پزشکی در طول تحصیل خود، موضوعات فرهنگی را نیز فراگیرند. وی در این رابطه گفت: «امروزه آموزش ها و شایستگی های فرهنگی وابسته به خود افراد و دانشجویان پزشکی و پزشکان در حال کار است. بسیاری از آنها دوره های مختلفی را در زمینه فعالیت های فرهنگی و مشارکت در فعالیت های داوطلبانه می گذرانند، اما این موضوع باید به صورت استاندارد و به عنوان بخشی از برنامه آموزشی پزشکان در طول تحصیل باشد.»

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا