نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت میکرو روبات زنبوری با قابلیت شنا و پرواز

روبات مشهور زنبوری که با نام RoboBee شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین میکرو روبات‌های جهان است و در طول سال‌های اخیر نسخه‌های مختلفی از آن طراحی شده است که هر یک قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند. آخرین نسخه از این روبات به‌واسطه همکاری دانشمندان انستیتوی ویس (Wyss) و دانشگاه هاروارد طراحی شده است و در حقیقت یک روبات دوزیست به‌حساب می‌آید.

این روبات که برای نخستین بار در سال 2013 ساخته شد، تابه‌حال نسخه‌هایی که از دیوار بالا می‌رفتند، نسخه‌هایی که شنا می‌کردند و نسخه‌های پروازی را به خود دیده است ولی نسخه جدید و 2017 این روبات، یک نسخه دوزیست است که می‌تواند هم در آب شنا کند و هم اینکه با خروج از آب، به پرواز کردن پرداخته و مسیر خود را ادامه بدهد. البته فرایند معکوس این کار نیز ممکن است و این روبات می‌تواند با پرواز کردن به سمت آب، بر روی سطح آب فرود آمده و سپس با شنا کردن درون آب، مسیر خود را ادامه بدهد.

البته خارج شدن از کشش سطحی آب، فشاری برابر با شکستن یک دیوار را برای این روبات کوچک ایجاد می‌کرد و به همین دلیل نیز جان ای پاولسن (john A paulson) از دانشکده مهندسی هاروارد توانسته است تا با طراحی ویژه و جدید خود، این فشار را برای این میکرو روبات قابل‌تحمل سازد. برای این کار ابتدا سرعت بهینه بال زدن برای بال‌ها در محیط‌های آبی و هوایی تعیین‌شده است. با ترکیبی از داده‌های حاکی از مدل‌سازی و آزمون‌های میدانی، محدوده‌ای بین 220 تا 300 هرتز برای سفر هوایی و محدوده 9 تا 13 هرتز برای حرکت زیر آب به‌عنوان رقم بهینه و مناسب تعیین شدند.

در ادامه می‌توانید یک فایل ویدیویی کوتاه از عملکرد این میکرو روبات خارق‌العاده را مشاهده کنید. این روبات می‌تواند در آینده منجر به ساخت نسلی ویژه از وسایل نقلیه شود و ممکن است آینده بشر به کمک این روبات زنبوری کوچک دستخوش تغییری بزرگ شود.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: Engadget

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل