آلودگی هوا سد راه انرژی خورشیدی

بر اساس تحقیقات دانشگاه پرینستون، این مسئله در زمستان شدیدتر می‌شود، زیرا ابر‌ها هم مانعی برای کاهش نور خورشید هستند. در این مناطق، حدود ۲۰ درصد نور خورشید برای رسیدن به پنل‌های خورشیدی کاهش می‌یابد. آلودگی شدید هوا نور خورشید را مسدود می‌کند و تولید انرژی خورشیدی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نتایج این مطالعه نشان داد که در آلوده‌ترین مناطق مانند شمال و شرق چین، آلودگی هوا منجر به کاهش توان تولیدی برق خورشیدی تا یک و نیم کیلووات ساعت در هر متر مربع در روز و یا ۳۵ درصد می‌شود که معادل استفاده از جاروبرقی برای یک ساعت است.

این مسئله برای کشور ما هم موضوع مهمی محسوب می‌شود. در بسیاری از نقاط ایران به خصوص مناطق جنوبی کشور علیرغم دارا بودن پتانسیل تابش آفتاب بالا، آلودگی هوا به شکل ریزگردها یا آلودگی‌ صنعتی بر توسعه انرژی خورشیدی تأثیر می‌گذارد. این تأثیرگذاری به دو صورت است: اول آن‌که با تیره کردن آسمان، تابش نور خورشید را کم می‌کند و دوم آن‌که آلودگی هوا نیاز به نگهداری بهینه و پاکسازی پنل‌های خورشیدی را افزایش می‌دهد و برای آن‌که پنل‌های خورشیدی با حداکثر کارآیی‌شان مورد استفاده واقع شوند هزینه‌های  سیستم‌های برقی افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین باید تمامی پتانسیل‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را شناخت تا بتوانیم بفهمیم که کجا چه نوعی از انرژی را می‌توان تولید کرد و با کمترین فاصله و کمترین هزینه آن را به مناطقی که دچار مشکل هستند، انتقال داد.

به عنوان مثال در شهر اهواز با بحران ریزگردها روبرو هستیم. باید محاسبه کنیم که اگر بخواهیم در این شهر با توجه به میزان آلودگی موجود در آن انرژی خورشیدی تولید کنیم چه مقدار هزینه دارد؟ اما اگر بخواهیم این انرژی را در منطقه‌ای نزدیک‌ که با معضل ریزگرد و آلودگی دست به گریبان نیست، تولید کنیم و سپس آن را به شهر اهواز منتقل کنیم، چه‌قدر برایمان تمام می‌شود؟ و یا حتی شاید بتوان در چنین شرایطی به تولید انرژی تجدیدپذیر از راه دیگری فکر کرد و از تولید انرژی خورشیدی صرف‌نظر کرد. مثلاً منطقه‌ای مناسب در اطراف شهر اهواز یافت که بتوان در آن با صرف هزینه‌های بسیار کمتر به تولید انرژی بادی پرداخت.

برای اجرای این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها و محاسبات، وجود زیرساخت‌های لازم ضروری است. این زیرساخت شامل اطلس باد که پتانسیل‌های باد کشور را محاسبه می‌کند، اطلس خورشیدی و نقشه زیست‌توده کشور برای محاسبه انرژی زیست‌توده و اشکال مختلف انرژی است.

در حال حاضر نقشه باد در سازمان انرژی‌های نو تهیه شده اما به جز یک اطلس بسیار بزرگ‌مقیاس خورشیدی چیز دیگری در زمینه توسعه انرژی‌های خورشیدی در کشور نداریم و تمام نیروگاه‌هایی که در حال ساخته‌شدن هستند بر اساس جانمایی‌های فرضی و همان اطلس بزرگ‌مقیاس است و لازم است که دقیقاً بدانیم کجا، چگونه و با چه هزینه‌ای می‌خواهیم از این نوع انرژی استفاده کنیم.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا