پیش بینی گسترش آتش سوزی با کمک رایانه

سازمان پژوهش علمی و صنعتی مشترک المنافع CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization) اعلام کرد ، نرم افزار جدیدی توسط پژوهشگران این سازمان طراحی و نوشته شده که قادر است شدت و گسترش آتش سوزی های مخرب و ویرانگر مزارع را پیش بینی کند .  

این نرم افزار که جرقه (Spark) نام دارد به سازمان های آتش نشانی کمک می کند تا حرکت آتش را بهتر و دقیق تر شناسایی کرده و در کنترل آن بهتر عمل کنند . این پیش بینی و اطلاع رسانی باعث خواهد شد تا صدمه جانی ، مالی و نابودی جنگل ها و مراتع به حداقل برسد .

نرم افزار جرقه (Spark) اطلاعات حرکت آتش را گرفته و آن را با علم شبیه سازی ترکیب کرده و به پیش بینی محل آینده آتش سوزی و گسترش و پخش آن می پردازد .

چارچوب کاری این نرم افزار به این گونه است که با استفاده از داده های ژئواسپیشال (geospatial data) ، از تجزیه و تحلیل آماری و دیگر تکنیک های اطلاعاتی از جنبه های جغرافیایی ، مانند انواع پوشش گیاهی ، توپوگرافی و عوامل انسانی همچون جاده ها و منابع آبی سطح زمین همچون رودخانه ها ، دریاچه ها و غیره ، و همچنین اطلاعات آب و هوایی مانند دمای هوا، رطوبت، سرعت و جهت باد ، به پیش بینی مسیر گسترش آتش سوزی می پردازد. در واقع این نرم افزار با کمک این اطلاعات و بر اساس مکان خاص و شرایط زیست محیطی به مدل سازی گسترش آتش سوزی اقدام می کند  .

ماهش پراکاش (Mahesh Prakash ) یکی از محققان مدل سازی کامپیوتری سازمان پژوهش علمی و صنعتی مشترک المنافع CSIRO به تشریح طرز شبیه سازی انعطاف پذیر این نرم افزار پرداخت . او در این رابطه می گوید : " نرم افزار جرقه ( Spark) پتانسل این را دارد که برای عملیات آتش سوزی واقعی در مدل سازی گسترش آتش از آتش سوزی مزارع مورد استفاده قرار گیرد . "

او در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : " این اطلاعات ارزشمند در مدیریت و برنامه ریزی اضطراری کمک خواهد کرد و با پیش بینی مناطق قابل گسترش ، به ماموران آتش نشانی برای اقدام به افزایش نیرو و یا تخلیه مناطق یاری خواهد رسانید. "

بر اساس اطلاعات منتشر شده ، گام بعدی و عملی در استفاده از تکنولوژی فوق ،  این است که کار با این نرم افزار در اختیار مقامات آتش نشانی روستایی و سازمان مدیریت زمین قرار گرفته  تا با ترکیب برنامه جرقه (Spark) و مدیریت و برنامه ریزی فرآیندهای آتش سوزی مزارع  ، کنترل و از بین بردن این گونه آتش سوزی ها سریع تر و آسان تر شود .

اندرو سالیوان (Andrew Sullivan) متخصص حرکت آتش سوزی های مزارع از سازمان پژوهش علمی و صنعتی مشترک المنافع CSIRO در این رابطه می گوید : ما بیش از بیست سال است که از مدل گسترش آتش سوزی استفاده می کنیم و نرم افزار جرقه (Spark) در قرن بیست و یکم با ترکیب پایه و اساس علم حرکت آتش با هنر و علم شبیه سازی ، آن را به نحو موثرتری در اختیار ما قرار می دهد .

در حقیقت این نرم افزار با استفاده از داده ها و ابزار مدل سازی به اطلاع رسانی فرایندهای مدیریت اضطراری، نجات جان انسان ها و کاهش ضررهای مالی می پردازد.

کمیسیون سلطنتی آتش سوزی ویکتوریا (Victorian Bushfires Royal Commission) خسارات فاجعه آتش سوزی مزارع شنبه سیاه سال 2009 (Black Saturday bushfires) را در حدود 4.4 میلیارد دلار استرالیا تخمین زده بود . در جنوب شرقی استرالیا با استفاده از این نرم افزار میزان خسارات و افزایش و گسترش آتش در فصل آتش کاهش پیدا خواهد کرد .

قابل ذکر است که آتش سوزی اخیر در این کشور به جهت شرایط آب و هوایی گرم و خشک شدت بسیاری پیدا کرده بود و تجربه نشان می دهد که تعداد روزهای با خطر آتش سوزی افزایش پیدا کرده است. این بسیار مهم است که جوامع، خدمات اورژانس، خدمات بهداشتی و مقامات دیگر در شدت و گسترش چگونگی آتش سوزی آماده باشند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا